cwbe coordinatez:
101
63539
4879893
9248458

ABSOLUT
KYBERIA
permissions
you: r,
system: public
net: yes

neurons

stats|by_visit|by_K
source
tiamat
K|my_K|given_K
last
commanders
polls

total descendants::36
total children::10
10 ❤️


show[ 2 | 3] flat


„V niektorých krajinách je už takmer neakceptovateľné vôbec použiť slovo barefoot,“ vyjadruje sa Denisa Mertl v rozhovore pre Denník N o jednom z najpopulárnejších obuvných trendov ostatných rokov.

„Denne k nám prichádza veľa pacientov vrátane mamičiek, ktoré už samy privedú dieťa s konkrétnym problémom. Keď im vysvetlíme, že práve barefootová obuv, ku ktorej sa hrdo hlásia, mohla prispieť k problému, s ktorým prišli, reakcia býva silná. Mnohé sa rozplačú,“ pokračuje.

https://dennikn.sk/4682185/

...

Ako je to možné?

Ľudia si často myslia, že keď sú topánky široké a netlačia ich na nohe, je to ideálne riešenie, no v skutočnosti to tak nie je. Barefootové topánky neabsorbujú žiaden tlak, čo môže stav chodidla ešte zhoršovať.

V čom spočíva hlavný problém barefootových topánok?

Nejde ani tak o technologický problém, ako skôr o otázku evolúcie. Ľudia sa v priebehu času vyvíjali a dnes už nežijeme v prírodnom prostredí na mäkkých povrchoch, ako je lesná pôda. Nepotrebujeme mať skrátené šľachy na chodidlách, aby sme sa rýchlo vyšplhali na strom a ukryli sa pred predátorom. Náš súčasný životný štýl sa odohráva prevažne na tvrdých povrchoch – betóne a pevných podlahách. Na takomto podklade však neaktivujeme propriocepciu svalov (schopnosť tela vnímať polohu a napätie svalov a kĺbov, vďaka čomu dokáže reagovať na zmeny terénu a udržať rovnováhu – pozn. red.) bosou chôdzou.

Tá sa stimuluje chôdzou po nerovných, mäkkých povrchoch, ako sú lúky, lesné chodníky, piesok alebo kamienky. Problém je, že ľudia barefootové topánky často nepoužívajú na tieto účely, ale skôr preto, že sú široké a netlačia ich. To však automaticky neznamená, že sú pre chodidlo vhodné. Väčšina týchto topánok je totiž príliš široká vzhľadom na šírku chodidla. Ak má človek na nohách topánky, ktoré sú mu príliš veľké, je to podobné, ako keby ste dali dieťaťu topánky o niekoľko čísel väčšie. Dieťa začne zakopávať, môže dochádzať k vnútornej rotácii chodidiel a prednej časti nohy, a začne si pomáhať pohybom prstov, čím sa snaží stabilizovať krok. Takéto kompenzácie môžu zhoršiť stav nielen mäkkých tkanív, ale aj kostných štruktúr chodidla.

Čo to konkrétne znamená?

Najprv začínajú byť postihnuté spodné svaly chodidla, flexory, ktoré spôsobujú ohýbanie prstov smerom nadol. Ľudia si často ako prvé všimnú, že sa im prsty akoby začínajú zadrapovať. Často to označujú ako vznik kladivkových prstov, no v tomto prípade nejde o klasický kladivkový prst – ide o následok skracovania a napätia flexorov a malých svalov chodidla. Následne trpia aj lýtkové svaly, ktoré sa musia aktívne zapájať do udržiavania stability chodidla a členka. Ide o dlhé svaly, ktoré stabilizujú členok, no v barefootových topánkach členok prakticky nemá žiadnu oporu.

Lýtka sú tak nútené pracovať nad rámec svojho bežného zaťaženia, čo vedie k ich napätiu a skracovaniu. Takto dlhodobé preťažovanie svalov spôsobuje príliš vysoké postavenie klenby čo stimuluje ľudí v presvedčení, že tento typ topánky je úžasný. Toto preťaženie sa následne prenáša aj na kolená – najčastejšie dochádza k preťaženiu vnútorných meniskov alebo zadných rohov laterálnych meniskov. V konečnom dôsledku to ovplyvňuje celú pohybovú reťaz – teda celý kinetický reťazec smerom nahor do tela.

...

A ako k tomu pristupujú výrobcovia barefootovej obuvi?

Vydanie a popularita knihy Born to Run bol ten moment, ktorý odštartoval celý boom okolo barefootových topánok. Lenže tento trend zároveň odráža širší postoj, ktorý je v mnohých prípadoch silne vyhranený voči klasickej medicíne. Je pravda, že tradičná medicína nie vždy vyrieši všetko a niekedy zlyháva v individualizovanom prístupe. No mnohí ľudia – a výrazne to cítiť najmä v Česku – si na základe tejto frustrácie vytvorili averziu voči odbornej medicíne ako celku a začali inklinovať k alternatívnym smerom. Barefootová obuv sa v tomto kontexte často stala symbolom tejto alternatívnej filozofie. Je to niečo ako vyhlásenie – nielen obuv, ale postoj.

Ako je to možné? Zaráža ma, ako veľmi sa názory na túto tému líšia. Ako je možné, že niektorí ľudia sú úplne presvedčení o tom, že bežná obuv je škodlivá a barefootové topánky sú jediné správne riešenie, zatiaľ čo vy tvrdíte opak? Odkiaľ pramení taký zásadný rozdiel vo vnímaní tejto problematiky?

A čia je to vlastne vedomosť? Väčšinou ide o informácie šírené ľuďmi, ktorí barefootové topánky predávajú alebo robia ich marketing. Možno niektorí fyzioterapeuti ich tiež odporúčajú, no keď sa opýtate väčšiny lekárov – či už na Slovensku, alebo v Česku – dostanete iný názor. Spomeniem konkrétny príklad: na konferencii bola staršia rehabilitačná lekárka, docentka, pravdepodobne mala vyše šesťdesiat rokov, a aj ona otvorene uviedla, že má veľa pacientov, ktorých stav sa po nosení barefootovej obuvi výrazne zhoršil.

Niektorí si dokonca problémy vyvolali, hoci predtým žiadne nemali. Nejde len o ortopedické problémy, ale postupne sa môže vytvoriť aj neurologický problém, napr. Mortonova neuralgia (bolesť nervu medzi prstami na nohe, často medzi 3. a 4. – pozn. red.), keďže chodidlo nie je chránené. Objavujú sa neurologické problémy, ale aj ortopedické či svalovo-kostrové komplikácie. A čo je dôležité – odborníci, ktorí sa chodidlu naozaj venujú a majú s tým praktické skúsenosti, takýto pozitívny obraz barefootovej obuvi často nepotvrdzujú.


...

A sú barefootové topánky na niečo dobré?

Keby dieťa alebo aj dospelý človek nosil barefootové topánky na to, na čo sú pôvodne určené, napríklad na pomalú prechádzku v lese, kde sa nikto neponáhľa, bolo by to v poriadku. Pri takej prechádzke sa človek kochá prírodou, všíma si okolie a samotný pohyb je prirodzene pomalší, s menším nárazom na chodidlo. V takom prostredí, kde sa povrch neustále mení – korene, tráva, mäkká pôda –, sa svaly prirodzene zapájajú a propriocepcia funguje tak, ako má. Lenže toto sa na betónovom povrchu nedeje. Mala som napríklad deti z Kalifornie, ktoré chodili v barefootových topánkach denne, ale do školy kráčali po piesku – a ich nohy boli krásne, spevnené, stabilné. V ich prípade to malo zmysel. Lenže u nás to takto nefunguje.

S niečím takým sa na Slovensku nestretávate?

Nájde sa možno jeden rodič z tisíc, ktorý mi povie, že dieťa nosí barefootovú obuv iba na dedine, keď behá po lúkach a záhrade. Ale drvivá väčšina detí v tom chodí každý deň – do mesta, po tvrdom povrchu.

...

Denisa Mertl (1985)

Expertka na chodidlá, ktorá pôsobí v podiatrickej ambulancii Talus Medical v Púchove. Študovala podiatrickú medicínu na University of East London v Anglicku, ktorú ukončila v roku 2010. Po štúdiu pracovala v niekoľkých nemocniciach v Anglicku, v roku 2013 sa vrátila na Slovensko. Je držiteľkou postgraduálneho certifikátu z teórie podiatrickej chirurgie.

Okrem toho, že sa venuje podiatrii v ambulancii v Púchove, pri zraneniach či rekonvalescencii pomáhala či pomáha mnohým slovenským športovcom ako bývalý reprezentant Tomáš Hubočan, členom slovenskej futbalovej reprezentácie či lyžiarovi Adamovi Žampovi. Je členkou FMPA – Football Medicine and Performance Association.




0000010100063539048798930924845809248985
zmetak
 zmetak      13.06.2025 - 14:57:13 , level: 1, UP   NEW
Uz 5 rokov travime 90% casu doma, naboso.

Ked ideme von alebo do prace, mal som si obut normalnu obuv (oxfordky) do hodiny ma boleli chodidla.
Pocit, ako by som mal opuchnute nohy.

Potom som si kupil BeLenka vychadzkovu obuv a vsetko je ok, aj pri dlhsom stati, praci a pod.

Jedine, kedy NAOZAJ citim unavu na chodidlach (paty hlavne) je pri 10km+ chodzi. Aj to je pravdepodobne kvoli silnym naslapom na paty (dupem).

Neviem, ci tento rozhovor nie je senzacny trochu, alebo "rage-bait," ze ide proti prudu. Aby nahneval ludi a vyprodukoval sum.

A druha vec je, cele to znie akoby sme chodili len po betone. Ale deti, tie chodia inak. Je problem ich udrzat na betone/chodniku. Skacu, chodia po kamenoch, casto menia smer, tocia sa, a pod. Neviem, ci to ma autorka odpozorovane a overene, ze prave pri takom spravani je barefoot velmi prinosny. Zaroven, detska barefoot obuv nema 3mm podrazku, ale ovela viac. Je pruzna vo vsetkych smeroch, ale nie je natolko uzka. Takze aj ta definicia, co je "barefoot" je otazna.

0000010100063539048798930924845809248815
jurov
 jurov      12.06.2025 - 21:25:05 (modif: 12.06.2025 - 21:29:07), level: 1, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
> Keby to mali byť jediné topánky, určite by som chcela, aby mali pevnú pätu

Heh hneď v prvej vete článku niečo mne osobne proti srsti, mám tendenciu dupať na päty a pevná päta to maskuje, až začne poriadne bolieť. V barefootoch dostanem rýchlo signál že to nemám robiť.

Nemám problém uznať že barefooty možno nie sú vhodné všade, ale čo potom mám nosiť? A ortopéd mi tiež nič nové nepovedal, iba že nedošlapovať na päty, čo ja inak neviem bez sústredeného úsilia.

000001010006353904879893092484580924881509254794
svmn
 svmn      16.07.2025 - 09:27:55 , level: 2, UP   NEW
mne to okrem dupania napravilo aj krive naslapovanie na patu. inak mal som stastie, ked som si raz kupoval barefooty, ze tam bol takyto lekar a celkom sme ho vyspovedali. kupoval si do svojich dvoje vloziek, co som hned urobil aj ja a dobre som urobil. presne vravel, ze maju super tvar a vsetko, ale ta tenka podrazka je v mestskom prostredi problem. ja ine nemozem nosit lebo to nedavam s palcom, ktory som mal zlomeny a nezahojil sa uplne dobre, kvoli inemu lenivemu chujovi lekarovi, ktory nevedel citat rontgen..

000001010006353904879893092484580924881509248907
rytier kozmoletu
 rytier kozmoletu      13.06.2025 - 10:18:20 (modif: 13.06.2025 - 10:20:41), level: 2, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
Kukni si toto, je tam trochu ezo balastu, ale dá sa to :)
https://fyzioterapie.utvs.cvut.cz/document/show/id/249/

Celým jménem Bc. Clara Marie Helena Lewitová (dříve Hermachová) je česká fyzioterapeutka žijící v Rakousku, kde má svou soukromou praxi, ale učí, přednáší a poskytuje konzultace i v České republice. Je dcerou Prof. MUDr. Karla Lewita, DrSc., jednoho ze zakladatelů Pražské školy rehabilitace, který ji stejně jako Prof. MUDr. Vladimír Janda, DrSc a Doc. MUDr. František Véle, CSc. učil. Ze zkušenosti své mnohaleté praxe, inspirována svými učiteli, vyvinula svůj originální přístup, který nazvala Fyzioterapie funkce.


000001010006353904879893092484580924881509248877
svetielko
 svetielko      13.06.2025 - 08:58:46 , level: 2, UP   NEW
Kľudne nos stredne hrubú a stredne mäkkú podrážku, ale HLAVNE, široké tak, aby sa ti tam pohodlne vošla noha. Podrážka má byť ohybná, ale to neznamená, že musí mať 3 mm.

0000010100063539048798930924845809248726
e6
 e6      12.06.2025 - 12:42:09 , level: 1, UP   NEW
odporucam si precitat komentare

000001010006353904879893092484580924872609248738
rytier kozmoletu
 rytier kozmoletu      12.06.2025 - 13:12:06 , level: 2, UP   NEW
čo ich čítam, tak s väčšinou aj súhlasím
premrhaný potenciál na dobrý článok

0000010100063539048798930924845809248699
rytier kozmoletu
 rytier kozmoletu      12.06.2025 - 10:40:38 (modif: 13.06.2025 - 10:24:57), level: 1, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
Jo jasné, ten kto obhajuje barefoot je hneď sekta *facepalm.

Good luck pri hľadaní klasických topánok, ktoré majú ohybnú podrážku bez dropu a sú zároveň dosť široké na to, aby prsty neboli natlačené ako sardinky. Ja osobne viem o jednej značke nebarefootových topánok, ktoré to spĺňajú a to je Keen, aj keď už som stratil prehľad, možno ich je už viac.

V článku je toho dosť veľa o tom, aké sú barefooty zlé, ale len veľmi jemne sa tam obtierajú o to, aké sú klasické uzavreté topánky a topánky na opätkoch na hovno ("každý model je určený pre iný typ chodidla"). Dám ruku do ohňa za to, že keď sa prejdem po klasickom obchode s topánkami, kde nakupuje väčšina populácie, tak drvivá väčšina z nich bude nevyhovujúca (rozumej, úplne na piču). To isté platí pre deti.

V barefoote sa chodí úplne inak a treba sa to naučiť, tiež som mal zo začiatku problémy. Rýchlo chodím, našľapoval som cez pätu, klasické topánky ti to v pohode dovolia, lebo ani necítiš, čo máš pod nohami. Nedivím sa, že ľudia majú problémy, lebo si to skrátka obujú a nezmenia svoje návyky. Pre neskúseného, alebo pre nevytrénovanú nohu začiatočníka je trochu proti logike nosiť 3 mm podrážky na betóne, alebo ísť v barefootoch na Zbojnícku chatu. Možno existuje štúdia, ktorá by skúmala zdravie nôh kmeňa Tarahumara, ktorí nosia barefoot v Mexiku, na skalnatých horách - neviem zhodnotiť, či majú zdravé nohy. Ale to je ako pri všetkých trendoch, kopa balastu a marketingových trikov. Veľa barefoot výrobcov začína od nuly a na trhu sú ofkorz aj nie úplne dobré barefoot topánky. Moja a ženina osobná skúsenosť je podobná, ako má svetielko. Lepšia stabilita, sila v členkoch, "osvalené" chodidlo, takmer vymiznutý začínajúci halux, široká prstová časť s krásne rozťahujúcimi sa prstami.

https://www.instagram.com/p/CvW1Tbzvsda/
https://preview.redd.it/normal-shoes-vs-barefoot-shoes-v0-tjptmqi9n6le1.png?width=320&crop=smart&auto=webp&s=3af102b9953ce230d015861a9c75d95539110611
https://baremotionbarefoot.com/cdn/shop/articles/comparativa-calzado-barefoot-vs-calzado-convencional-240608.jpg?v=1726918129
https://organicallybecca.com/wp-content/uploads/2022/06/shoe-shaped-feet-graphic.jpg

000001010006353904879893092484580924869909248808
pxls.jpg
 pxls.jpg      12.06.2025 - 20:58:54 (modif: 12.06.2025 - 21:00:27) [2K] , level: 2, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
BTW ja som bol v barefootoch bez vlozky aj omnoho dalej ako len na zbojnickej chate (ci uz peso alebo behom). Tatry a alpy su napr. omnoho milosrdnejsie ako ostre skaly na chorvatskom pobrezi a aj tam to je ok aj v barefootoch.

osobne mam v takomto terene pocit omnoho vacsej kontroly v barefootoch ako v akejkolvek inej obuvi. Tym ze je chodidlo blizsie k podkladu su sily posobiace na vytknutie clenku mensie a rovno citim kedy sa podomnou strk, blato alebo sneh zacne smykat a je omnoho pravdepodobnejsie, ze smyk zvladnem ustat.

ked som s barefootom zacinal, pripadalo mi to ako keby som zrazu konecne mal hmat aj v chodidlach, citil som material podkladu podobne ako clovek citi ci sa rukou dotkol keramiky, dreva alebo betonu. Je pravda, ze tu sa to podoba skor hmatu v tensej rukavici, ale aj tak clovek predsalen este nieco citi. Toto sa da casom zautomatizovat a chodidlo inak doslapne na strk na kamen alebo na blato. Clovek to citi aj v trekovych topankach ale omnoho menej a hlavne omnoho neskor.

00000101000635390487989309248458092486990924880809249026
kyberbubus
 kyberbubus      13.06.2025 - 17:15:45 (modif: 13.06.2025 - 17:16:39), level: 3, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
v Tatrách je lezecký inštruktor, ktorý lezie výhradne bosý, volá sa Rasťo Dalecký, a je okrem iného autorom hitu chcem ťa pretiahnuť

ale teda po takej Fatre aj po skalnatých úsekoch sa mi tiež liezlo naboso o dosť lepšie, než na mestskom betóne alebo štrku, a pohodlnejšie, než v pevných topánkach, zdravotne sa vyjadriť netrúfam

×÷ßßß$ˇ~[☼◙ş→☻ü84ó♀ÇüŮń§►♫☺♀♂ć☺<ˇ

00000101000635390487989309248458092486990924880809248876
rytier kozmoletu
 rytier kozmoletu      13.06.2025 - 08:46:29 , level: 3, UP   NEW
Mal som tam asi doplniť, že to platí pre začiatočníka alebo netrénovaného :) moja žena chodila mesiac v Južnej Amerike, 5 krajín, výhradne v Luna sandáloch. Ja mám zase skúsenosť s chorvátskymi skalami, aj keď len v rámci dovolenky, ale tieť len Luny alebo iný barefoot. Inak sa dostanem na turistiku maximálne do Malých Karpát, ale ak by som šiel vyššie, zobral by som si klasické turistické len aby som ich ešte vychodil.

Inak úplne súhlasím, šmyky zvládam úplne bezpro a "nemusím" sa ani pozerať na zem, aby som vedel, aký je tam terén. No, zatiaľ ostávam barefoot :)

0000010100063539048798930924845809248699092488080924887609248906
pxls.jpg
 pxls.jpg      13.06.2025 - 10:13:28 (modif: 13.06.2025 - 10:13:44), level: 4, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
Aha ok, ano to som presne nepochopil :)
ano prechodove obdobie je velmi dlhe, tam treba mat velku trpezlivost.

000001010006353904879893092484580924869909248808092488760924890609248909
rytier kozmoletu
 rytier kozmoletu      13.06.2025 - 10:25:19 (modif: 13.06.2025 - 10:25:27), level: 5, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
fixol som to

0000010100063539048798930924845809248675
svetielko
 svetielko      12.06.2025 - 09:22:17 (modif: 12.06.2025 - 09:23:00), level: 1, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
Napríklad mne barefoot topánky zmenili život a žiadne iné som odvtedy nemala.
Mám atypicky širokú nohu, a vždy som nosila o dve čísla väčšie topánky, aby sa mi tam aspoň trochu zmestila noha. Dámske topánky sú štandardne úzke, a ja mám šírku nohy 11 cm. Takže som sa celý život narvávala do príliš úzkych topánok, spravidla číňanov, a aby sa mi tam vôbec zmestila noha, nieže pohodlne, ale len zmestila, som nosila 41-tky. Veľkosť nohy mám 38,5.

Vždy som mala hrozné bolesti šliap, kŕče, často som nemohla ani chodiť vôbec, bolesti lýtok, a hrozné bolesti šije.
Keď som si obula prvé barefoot topánky pred cca 7 rokmi, tak do štyroch dní ma prestala bolieť šija, a cítila som sa uvoľnená ako nikdy.
Ten fenomén, že som mala nohu natlačenú do príliš úzkych topánok, s vytočenými prstami stlačenými k sebe, bol dôvod na rozhasenie všetkého ostatného.

Sú barefoot a barefoot. Mám letné sandále, ktoré majú úplne tenučkú podrážku a napríklad po mramorovej dlažbe v nich chodiť je hrozné, tam normálne cítim prenos nárazov chodidiel o zem až do hlavy. Zažila som to na dovolenke a bol to záhul. Iné sandále totiž nemám. :D Po asfalte sa v nich chodí fajn, ale tiež nie hocijako dlho. Keď v nich idem (leto), naschvál vyhľadávam nerovnosti na chodníku a stúpam na ne.

To, čo mám na nohe teraz, sú plátenky, majú mäkkú podrážku, ktorá ale nie je úplne tenká, a pomerne hrubú vložku vnútri, ktorá dobre tlmí nárazy. Celá podrážka je ale plne ohybná, čo je ten základ, aby noha nebola v jednej polohe ako žehlička, ale aby pracovali svaly.

No a že si niekto kúpi príliš široké topánky a potom mu tam lieta noha, to nie je problém tej obuvy, ale toho človeka. Kúpiť si nepadnúcu obuv je problém aj pri normálnej obuvi. Kamarátka má uzučkú nohu, a vyberá podľa toho aj barefoot. Ja mám širokú nohu a vysoký priehlavok, napríklad do Belenka ani nevsuniem nohu, sú to strašne placaté topánky. No tak asi že si ich nekúpim, keď mi nesadnú.

000001010006353904879893092484580924867509248716
greggie
 greggie      12.06.2025 - 11:50:48 , level: 2, UP   NEW
dobre a ked som teda nikdy barefooty neriesil a ziadne problemy nemam (co sa tyka dolnej casti tela, tendonititidu ramena mi asi barefooty neporiesia), beham 10km denne v beznych bezeckych botach, resp. cielene si vyberam s co najmaksou podrazkou... a stale v pohode

tak sa mam citit nejak ochudeny, alebo nie?

00000101000635390487989309248458092486750924871609248802
_W1 22/7
 _W1 22/7      12.06.2025 - 20:28:04 , level: 3, UP   NEW
Nie

00000101000635390487989309248458092486750924871609248728
svetielko
 svetielko      12.06.2025 - 12:50:00 , level: 3, UP   NEW
No ja som práve mala zapálené šľachy v ramene a predlaktí celý život, raz mi aj ochrnula ruka na pol roka, a tie dovnútra vytočené prsty na nohách k tomu prispievali.

Ja osobne neviem v topánkach s pevnou podrážkou už ani chodiť, skúšala som to raz pred rokom a bolo to hrozné. Mne je to príjemné, mať topánky, v ktorých sa noha hýbe a má priestor.
Keď sa človek pozrie na tú argumentáciu, tak ona nikde nehovorí, že je to zlé, mať barefoot. Ale že ich človek má mať dobre padnúce a používať ich na vhodných povrhoch, a v prípade tvrdších povrchov ich mať odpružené.

Ak máš prsty, ktoré v tvojej topánke nesmerujú dopredu, že sa ti palec stáča smerom dovnútra, tak hej, si ochudobnený. Lebo tak by to nemalo byť, a ovplyvňuje to napätie v šlachách a svaloch cez celé nohy až k hlave.
Ak napríklad nie si hypermobilný, tak čojaviem, či ti to bude robiť problém v starobe? Potenciálne nie. Ale mne to robilo problém od malička, takže pre mňa je to výhra.

0000010100063539048798930924845809248642
lekvarik
 lekvarik      12.06.2025 - 06:26:17 , level: 1, UP   NEW
Denisu poznam osobne a teba je na nohy uplny genius.

000001010006353904879893092484580924864209248644
greggie
 greggie      12.06.2025 - 07:32:58 [1K] , level: 2, UP   NEW
takze co dostala nalozene v komentaroch, to su prispevky od barefoot sekty? :)

0000010100063539048798930924845809248595
ulkas
 ulkas      11.06.2025 - 22:21:14 [1K] , level: 1, UP   NEW
tak ked spolocensky tlak (alebo je to reklama?) je nastavena tak, ze kto svojmu decku neda barefoot ako by ho rovno na invalidny vozicek posadil, tak mamicky musia ist do extremu. obdobne som zazil vela znamych, ktori mali vzdy nejaku extremnu uchylku - ked satkovanie, tak 100% polozit dieta do kocara by znamenalo zrutenie celeho systemu; ked bezplienkovanie, tak so serblikom aj do postele nedajboze jajboze, ze by babo dostalo plenu aspon na chvilku; ked dojcenie, tak do aleluja latkacne naklepavane kapustove listy za splnu mesiaca nedajboze by matka na rozbehnutie laktacie pouzila odsavacku, radsej bude dieta budit v pracidelnych intervaloch nacucavat; ked nekupanie, tak nech decko od drazdivej bolesti aj rozdrapi ved ono vodu netreba staci bio puder. ked bezvychova, tak poriadne nech dieta doslova palicou vypichne oci na pieskovisku druhemu decku, a na druhy den znovu a znovu, lebo sak ono sa to takto raz nauci a pochopi.


kazdy ma nejaku materinsku uchylku, na ktorej si ulietava, imho povacsine povodom je prave spolocensky tlak okolia a akekolvek zavahanie v danej metode sa povazuje za bytostne zlyhanie a opovrhovania hodne.

000001010006353904879893092484580924859509248645
greggie
 greggie      12.06.2025 - 07:34:20 , level: 2, UP   NEW
moze byt materska/otcovska uchylka aj mamvpicizmus? :)))

0000010100063539048798930924845809248593
kiwo
 kiwo      11.06.2025 - 22:17:16 , level: 1, UP   NEW
to som mal nedavno pru s jednou klientkou, ktora mi dokolecka vyvracala, ze barefoot maju vyznam aj na rovnom povrchu v meste, pricom som sa jej snazil naznacit, ze barefoot asi predsa pripomina nieco, ako bose pobehovanie po prirodzenom [teda nie nevyhnutne rovnom/vyhladenom] povrchu...

celkom sa tesim na prvu sadu, a budem ich nosit presne na to, na co su urcene [to chodenie po piesku by zrejme mohli aj rovno bare footovo, v tom texte je to napisane nie najstastnejsie]

000001010006353904879893092484580924859309248646
greggie
 greggie      12.06.2025 - 07:36:01 , level: 2, UP   NEW
inak toto nechapem - preco by som si mal na plaz davat nejake topanky?

teda ked nie je rovno -20, ale s karavanom sme casto pri mori aj ked nie je uplne heatwave a aj ked je co ja viem 10 stupnov, vzdy sa radsej vyzujem do bosa

0000010100063539048798930924845809248548
greggie
 greggie      11.06.2025 - 19:14:39 , level: 1, UP   NEW
jezismaria a ja aky ze som outsider, ze sebe a hlavne detom nekupujeme barefoot (zato segra to ma ako povinnost)

a hla, ani neviem ze celkom ze asi dobre robim :)))

000001010006353904879893092484580924854809248559
mirex
 mirex      11.06.2025 - 20:10:00 [1K] , level: 2, UP   NEW
ježišmariá neber to tak čiernobielo, veď tie topánky vedia byť aj zdravé, ako tam píšu:

Keby dieťa alebo aj dospelý človek nosil barefootové topánky na to, na čo sú pôvodne určené, napríklad na pomalú prechádzku v lese, kde sa nikto neponáhľa, bolo by to v poriadku. Pri takej prechádzke sa človek kochá prírodou, všíma si okolie a samotný pohyb je prirodzene pomalší, s menším nárazom na chodidlo. V takom prostredí, kde sa povrch neustále mení – korene, tráva, mäkká pôda –, sa svaly prirodzene zapájajú a propriocepcia funguje tak, ako má. Lenže toto sa na betónovom povrchu nedeje. Mala som napríklad deti z Kalifornie, ktoré chodili v barefootových topánkach denne, ale do školy kráčali po piesku – a ich nohy boli krásne, spevnené, stabilné. V ich prípade to malo zmysel. Lenže u nás to takto nefunguje.

00000101000635390487989309248458092485480924855909248571
greggie
 greggie      11.06.2025 - 21:00:55 , level: 3, UP   NEW
ved jasne

asi sa zhodneme, ze ako vzdy klise, oba extremy su nevhodne

moja segra je ale uplna barefoot sekta

0000010100063539048798930924845809248538
rooter
 rooter      11.06.2025 - 18:16:55 , level: 1, UP   NEW
mozem potvrdit. po cca dvoch rokoch nosenia barefoot obuvi mam chodidla bolave, citim zo spodu tlak akoby som bosy chodil po okruhlych malych sutroch, ci mal sutre priamo v topanke. boli to fest, po par dnoch nosenia inej obuvi sa to mierne zlepsi

000001010006353904879893092484580924853809248647
lmsr
 lmsr      12.06.2025 - 08:11:08 , level: 2, UP   NEW
Slaby jedinec.

000001010006353904879893092484580924853809248547
mirex
 mirex      11.06.2025 - 19:12:32 , level: 2, UP   NEW
Ja som ešte barefoot nemal, ale aj tak stále plánujem nejaké si kúpiť. A využívať ich tak ako tam aj odporúča - na turistiku v prírode, a nepoužívať v meste.

00000101000635390487989309248458092485380924854709248589
pxls.jpg
 pxls.jpg      11.06.2025 - 22:01:13 (modif: 11.06.2025 - 22:07:34), level: 3, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
Ja nosim barefoot vyhradne vsade. Od kedy mi ich odporucil v roku 2016 ortoped som ine topanky okrem lyziarok a lezeciek na nohe nemal. Behavam v nich aj v alpskom terene a ziadne bolave chodidla nemam. Je pravda ze pokial som sa v tom naucil chodit a behat, trvalo to tak do 2 rokov. Zaujimave je, ze ziadny fyzioterapeut ani ortoped ktoreho som za ten cas navstivil ma od barefootov neodhovarali a viac ako polovica z nich barefoot topanky aj nosila (na vysvetlenie - nenavstevoval som ich kvoli chronickemu urazu z opotrebovania, ale kvoli traumatickemu urazu).

Ja mam uplne iny pocit, a to ze dnes sa barefootom vola hocico aj topanky s viac ako 1cm hrubou podrazkou (podrazka+vlozka). Osobne hocico nad 5-6mm sa uplne vymyka z pocitu aky ma clovek v naozajstnych barefootoch. Idealne je cca 3mm a co najmaksia a najpoddajnejsia podrazka aka sa da dovolit. Takto sa este da hovorit, ze sa to viac ci menej podoba chodzi na boso.

0000010100063539048798930924845809248538092485470924858909250389
mofo
 mofo      21.06.2025 - 19:55:59 , level: 4, UP   NEW
a ake znacky pouzivas? Ja by som to chcel skusit, ale nejak netusim kde zacat.

000001010006353904879893092484580924853809248547092485890925038909250537
pxls.jpg
 pxls.jpg      23.06.2025 - 14:29:37 [1K] , level: 5, UP   NEW
Chod sa pozriet do nejakeho obchodu, napr na zahradnickej je jeden a poskusaj si viacero znaciek, ktora ti bude sediet najlepsie, mozno si nechaj poradit od predavaca ak potrebujes. Zacat treba velmi pomaly. Na zaciatku by som si barefooty daval len na chodzu a mozno len kazdy druhy den. Zacat je najlepsie napr pri prechadzkach v prirode na makkom povrchu napr v lese, na luke atd. Potom pridas aj kazdodenne nosenie do prace.

Postupne v priebehu pol roka by sa na tu zmenu mali nie len chodidla ale aj cele telo adaptovat moze to byt ale aj dlhsie, mne to trvalo zhruba 2 roky. Urcite nezacni hned behavat a uz vobec nie v rovnakom rozsahu a rychlostiach ako obycajne. V barefootoch sa beha uplne inak a napr ja som v nich najprv zacal behavat len 2km a aj tak som mal potom vzdy svalovicu na lytkach kedze som na to nebol zvyknuty a mal som uplne zlu techniku.

Postupne ti bude prijemne stupat na vystupene kamienky, korene atd a budes to vnimat ako masaz noh zdarma. Potom mozes mozno vybrat vlozku ak su tvoje topanky na to usposobene.