cwbe coordinatez:
101
7763757
63577
64106
5393699

ABSOLUT
KYBERIA
permissions
you: r,
system: public
net: yes

neurons

stats|by_visit|by_K
source
tiamat
K|my_K|given_K
last
commanders
polls

total descendants::49
total children::1
6 ❤️


show[ 2 | 3] flat


otazka citenia bolesti hra v etickych uvahach o ochrane zivota vyznamnu ulohu. opakovane sa objavuje aj v tomto fore v roznych suvislostiach (citia bolest musle, mikroby atd. ?)

na pozadi kladenia tychto otazok je snaha urcit akusi hranicu, po ktoru je nicenie, vyuzivanie a zabijanie inych foriem zivota eticky obhajitelne. v etike prav zvierat podla Petra Singera prave citenie bolesti predstavovalo deliacu ciaru, o ktoru sa mnohi ludia opierali pri zdovodnovani toho, preco je zabijanie zvierat menej prijatelne ako zabijanie rastlin.

najnovsie poznatky vedy vsak toto delenie spochybnuju - nova vedna disciplina "rastlinna neurobiologia" prinasa iny pohlad na rastliny a aj v etickej rovine komplikuje vytycenie deliacej ciary medzi rastlinami a zvieratami.

z urciteho pohladu je to vyvoj logicky - tak ako napreduje nase poznanie, vyvija sa nasa etika a zaroven sa rozsiruje nas okruh sucitu: kedysi sme nepocitovali sucit s ludmi, ktori nepatrili k nasmu kmenu, neskor sme nepovazovali za citiace bytosti ludi s inou farbou koze, postupne sme svoj okruh sucitu rozsirili aj na zvierata a teraz sa zda, ze bude potrebne prehodnotit aj nase vnimanie rastlinnej rise (aj ked v dejinach sa opakovane objavuju osobnosti, ktore tento vyvoj predbiehaju - napr. uz Aristoteles predpokladal, ze rastliny citia bolest, napriek tomu ze vedecke nastroje, ktorymi by to mohol dokazat este nemal).

pri snahe o rozsirovanie tohto okruhu sucitu zaroven znovu a znovu narazam na fakt, ze niceniu inych foriem zivota sa neda vyhnut. jednoduche vysvetlenia, ktore ponuka filozofia vegetarianstva ci veganstva v istom okamihu prestavaju platit a clovek je vystaveny faktu, ze zlozite eticke dilemy za neho nevyriesi ziadny dopredu pripraveny filozoficky ani eticky koncept.

byt vegetarianom alebo veganom dava odpovede iba do urciteho bodu. dalej je vsak clovek odkazany sam na seba, na svoje vnutorne prezivanie zlozitych etickych dilem. v urcitych okamihoch moze byt opustenie strnuleho a ciastocne umeleho konceptu vegetarianstva ci veganstva nevyhnutnym krokom na tejto ceste. aspon tak mi to hovori moja vlastna skusenost.

problem je, ze sa jedna o velmi individualne prezivanie, ktore tazko zovseobecnit ci aplikovat na druhu ludsku bytost. napriek tomu budem rad, ak sa podelite o svoj pohlad, vnimanie a prezivanie tychto veci (ak nieco take riesite :)


P.S: K uvodu do neurobiologie rastlin odporucam zaujimavy clanok z casopisu Vesimr:
FRANTIŠEK BALUŠKA, ANDREJ HLAVAČKA, Rastlinná neurobiológia, Nová vedná disciplína 21. storočia - http://www.dowebsites.net/linv/images/popular_science_pdf/slovacco.pdf

- na ukazku z neho vyberam tento uryvok:

"Tieto záblesky fascinujúcej komplexnosti
rastlín nás vedú k formulovaniu otázok, na
ktoré bude hľadať odpovede rastlinná bioló-
gia v nasledujúcich dekádach. Predovšetkým:
Majú rastliny nejaký typ nervového systému,
podobný tomu, ktorý riadi správanie živočí-
chov? Ak sa ukáže, že rastliny nijaký „mozog“
nemajú, otázka bude znieť: Kde a ako ucho-
vávajú a spracúvajú informácie, ktoré získa-
vajú z abiotického i biotického prostredia
a ako ich používajú na optimalizáciu budú-
ceho správania? Cítia rastliny a prejavujú bolesť?
Počujú rastliny a dokážu vnímať vône? Je pravdou,
že to zatiaľ nevieme. Ale extrémna citlivosť na
mechanické vibrácie naznačuje, že by mohli
vnímať zvuky, a z prvých výsledkov vyplýva,
že rastliny komunikujú prostredníctvom pr-
chavých látok. Toto by dokonca naznačovalo
na existenciu určitej formy rastlinného čuchu.
Naše nedostatočné vedomosti by sme nemali
ospravedlňovať tvrdeniami, že rastliny také-
to schopnosti a vlastnosti nemajú. V podsta-
te ich racionálne a inteligentné správanie na-
svedčuje pravý opak. Preto by sme mali byť
viac opatrní pri unáhlených záveroch a začať
intenzívne hľadať odpovede na tieto nalieha-
vé otázky."




000001010776375700063577000641060539369905395376
zviera
 zviera      14.06.2010 - 16:58:48 (modif: 14.06.2010 - 17:27:48), level: 1, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
ten urcity bod, o ktorom pises - myslim, ze zaklad by mohlo tvorit byt proste setrny, nespotrebuvavat nad - akasi nevyhnutnost. hranicu nevyhnutnosti si uz samozrejme ale kazdy zas musi urcit sam...
inak, co sa tyka rastlin, zaujimavou osobou v tomto je Fatima Cvrckova
edit: http://www.radio.cz/cz/clanek/99223

00000101077637570006357700064106053936990539537605397163
ritomak
 ritomak      15.06.2010 - 13:50:53 (modif: 15.06.2010 - 14:13:59) [1K] , level: 2, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
ano, to o com pises je jeden smer uvazovania, ktorym sa mozno uberat - uskromnit sam seba v prospech ineho zivota. z tohto pohladu plati - "cim menej je mna samotneho, tym viac priestoru vytvaram pre druhych".

touto cestu sa vybral napriklad dzinizmus - indicke nabozenstvo spojene s budhizmom. ustrednym prvkom je snaha pomocou askezy (odriekania) oslobodit ducha od tela a vymanit sa z karmy (ktorej sucastou je nevyhnutne ublizovanie inym formam zivota).

inym pristupom je vnimanie sameho seba, ako nedelitelnu sucast celku. ak vnimam sam seba ako sucast celku, nevyvstava taka naliehava potreba uskromnit ci potlacit sameho seba, pretoze moje dobro je prirodzenym dobrom celku.

z tohoto pristupu vychadza aj filozofia hlbokej ekologie, ktora zahrna myslienkove prudy vyzdvihujuce najma posvatnost vztahov a prepojenosti. potravinovy retazec je iba jednym zo siete vztahov, ktora rozne fragmenty spaja do jedneho celku. autori ako Gary Snyder vyzdvihovali najma potrebu uvedomenia si tychto vztahov.

zabijanie zvierat a jedenie ich masa nepredstavoval problem, problemom bolo stracajuce sa vedomie suvislosti - ked clovek zabil zviera sam, bol s nim vo vztahu a mal sancu pochopit/precitit kolobeh zivota. ked vsak clovek maso kupi zabalene do folie v obchode, ma tendenciu stracat vedomie celku, prepojenosti, vzajomnych vztahov v prirode.

podla mna tieto rozdielne koncepcie a nahlady na zivot uzko suvisia aj s urcitym vierovyznanim, ak aj nie priamo nabozenstvom, tak kozmologiou, sposobom akym chapeme stvorenie a nase miesto v nom.

asketicke formy, ako dzinizmus, vyzdvihuju nedokonalost ci hriesnost sveta a tuzia po vyslobodeni. za prejav tejto nedokonalosti ci hriesnosti povazuju utrpenie a smrt.

niektore prudy v hlbokej ekologii naopak hovoria - ak dokazeme vnimat zivot a smrt nie ako izolovane deje, ale ako sucast celku, objavime dokonalost tu a teraz. vtedy je dokonale aj to, ze sa navzajom zabijame, aby sme mohli prezit.

ako napisal Robinson Jeffers:

"Odtrhnutá ruka je odpudivá, a rovnako aj človek odlúčený od Zeme a hviezd a svojich dejín, či už v myšlienkach, alebo v skutočnosti, vyzerá často ohavne. Nedotknuteľnosť je celistvosť, najvyššia krása je organická celistovsť, celistvosť života a veškerenstva, božská krása vesmíru."

0000010107763757000635770006410605393699053953760539716305399698
lubomier.sk
 lubomier.sk      16.06.2010 - 16:23:36 , level: 3, UP   NEW
Zareagujem na tento fragment:

zabijanie zvierat a jedenie ich masa nepredstavoval problem, problemom bolo stracajuce sa vedomie suvislosti - ked clovek zabil zviera sam, bol s nim vo vztahu a mal sancu pochopit/precitit kolobeh zivota. ked vsak clovek maso kupi zabalene do folie v obchode, ma tendenciu stracat vedomie celku, prepojenosti, vzajomnych vztahov v prirode.

V tomto svetle ťažko vytknúť pôvodným lovcom (a zberačom) zabíjanie. Jedná sa o plne legitímny spôsob prežitia. Takisto lovec môže byť ulovený svorkou vlkou, medveďom alebo iným predátorom (podľa územia). Pri pohybe prírodou, čo lov nepochybne je, tu to riziko stále je.

Pokiaľ mám hovoriť za seba, zhruba pred rokom som žil podľa mojich merítok veľmi uvedomelý spôsob života (mierne som poľavil). Mäso som si kúpil iba vtedy, ked som sa v duchu opýtal: "Mám si toto mäso kúpiť a zjesť?" a dostal som odpoveď "Áno." (cca 1 prípad z 10 ;-). Ale občas sa to stalo, takže som jedával mäso cca 1x týždenne (pred samotným jedlom som sa pýtal tiež, či to mám jesť).

Po konzumácii bolo súčasťou mojej rannej meditácie kontakt so zjedeným zvieraťom, precítenie jeho života a zabitie mojou rukou. Vizualizácia zabíjania veru nebola veľmi príjemná, ale takto som udržiaval moje vedomie v súvislosti s mojimi činmi bdelé.

P.S.: Ako to tu tak po sebe čítam, zavediem to opäť. ;-)

Live long and prosper.

000001010776375700063577000641060539369905395376053971630539969805399793
ritomak
 ritomak      16.06.2010 - 17:03:42 , level: 4, UP   NEW
podobna meditacia sa da urobit aj s tym tofu - predstavit si vsetko nicenie, ktore je spojene s pestovanim, spracovanim a transportovanim soje napriklad.

uvedomovat si dalsie a dalsie suvislosti je kazdopadne spravna cesta podla mna.

00000101077637570006357700064106053936990539537605397163053996980539979305399819
lubomier.sk
 lubomier.sk      16.06.2010 - 17:14:15 , level: 5, UP   NEW
Každopádne je jednoduchšie zprdnúť nejakého mäsožravca ako sa zamýšľať nad "stopou do prírody" pri výrobe tofu.

;)

Live long and prosper.

0000010107763757000635770006410605393699053953760539716305399698053997930539981905399846
asides
 asides      16.06.2010 - 17:26:12 , level: 6, UP   NEW
este jednoduchsie je dostat sa do stavu, ked si myslim , ze prave ten moj postoj je ten najspravnejsi a natlacim to do hlavy aj ostatnym, hoc aj nasilu.)

// So make what is yours and do not take what is others, for this is The Universal Law!
For if You break this Universal Law, The Universe will surely react to it, This is known to The Profane as Karma.

000001010776375700063577000641060539369905395376053971630539969805399793053998190539984605399851
lubomier.sk
 lubomier.sk      16.06.2010 - 17:29:50 , level: 7, UP   NEW
Ticho!!!!§§

;)

Live long and prosper.

00000101077637570006357700064106053936990539537605397163053996980539979305399819053998460539985105399862
asides
 asides      16.06.2010 - 17:33:40 (modif: 16.06.2010 - 17:34:06), level: 8, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
:D

no prislo mi to priliehave, vzhladom na vsetkych zucastnenych.)

a ... uz som ticho:D



// So make what is yours and do not take what is others, for this is The Universal Law!
For if You break this Universal Law, The Universe will surely react to it, This is known to The Profane as Karma.

000001010776375700063577000641060539369905395376053971630539969805399740
or.lock
 or.lock      16.06.2010 - 16:39:31 , level: 4, UP   NEW
Možno by si mohol skúsiť tento krát zviera, ktorého mäso sa rozhodneš skonzumovať aj skutočne zabiť vlastnou rukou a pozerať sa mu pritom do očí. Možno by to uvedomenie utrpenia bolo bližšie reálnej skúsenosti.

00000101077637570006357700064106053936990539537605397163053996980539974005399783
lubomier.sk
 lubomier.sk      16.06.2010 - 17:00:05 , level: 5, UP   NEW
Isteže by to bolo bližšie reálnej skúsenosti. Len si to príliš neviem predstaviť v praxi.

Prísť na farmu a poprosiť pána domáceho hospodára či mu môžem zahrdúsiť pár sliepok alebo zabiť kravu. Len nech mi dá na tu kravu aspon pol hodinové školenie. Tak nejak?

Live long and prosper.

0000010107763757000635770006410605393699053953760539716305399698053997400539978305399794
or.lock
 or.lock      16.06.2010 - 17:03:50 , level: 6, UP   NEW
S tou kravou ti neporadím, ale takého kapra, alebo zajaca môžeš chovať aj doma.

000001010776375700063577000641060539369905395376053971630539969805399740053997830539979405399805
lubomier.sk
 lubomier.sk      16.06.2010 - 17:08:10 , level: 7, UP   NEW
Dúfam len, že to nie je povinné. ;-) Tvoj prejav na mňa pôsobi dosť autoritatívne.

Live long and prosper.

00000101077637570006357700064106053936990539537605397163053996980539974005399783053997940539980505399850
or.lock
 or.lock      16.06.2010 - 17:28:03 , level: 8, UP   NEW
Tak to som nechcel aby to tak pôsobilo. Ono občas býva para- a neverbálne zafarbenie písmenok v takejto komunikácii zradné v interpretácii.
Preto som použil to "možno" - v zmysle podmieňovacieho spôsobu, keď si už uviedol tú meditáciu a precítenie ako dané zviera zomiera, prišiel mi adekvátny môj návrh. Nebolo to myslené ako príkaz, skôr ako čin, ktorý by išiel priamejšie k príčine a jej uvedomeniu.

0000010107763757000635770006410605393699053953760539716305399698053997400539978305399794053998050539985005399861
lubomier.sk
 lubomier.sk      16.06.2010 - 17:33:35 , level: 9, UP   NEW
Vďaka za vysvetlenie. Môžno som si to dofarbil aj ja. :)

Pokiaľ teda bude treba nabudúce v mojej prítomnosti zabiť zviera, hlásim sa. Nie že by som si to šiel užívať, ale kôli poznaniu. V podstate vďaka za tip.

P.S.: Už teraz cítim ako ľahko sa to píše, tažšie predstavuje a najťažšie vykonáva. Ale z úst si už latrínu robiť nebudem. ;)

Live long and prosper.

00000101077637570006357700064106053936990539537605397163053996980539974005399742
asides
 asides      16.06.2010 - 16:41:01 , level: 5, UP   NEW
preco by sa mu mal pozerat do oci ?
preco mu to radis ?

// So make what is yours and do not take what is others, for this is The Universal Law!
For if You break this Universal Law, The Universe will surely react to it, This is known to The Profane as Karma.

0000010107763757000635770006410605393699053953760539716305399698053997400539974205399788
or.lock
 or.lock      16.06.2010 - 17:02:02 , level: 6, UP   NEW
Aby si uvedomil čo to zviera cíti keď zomiera?

000001010776375700063577000641060539369905395376053971630539969805399740053997420539978805399820
asides
 asides      16.06.2010 - 17:14:50 , level: 7, UP   NEW
aha chces aby citil smrt

to ako ked mi nejaky vegetarian do najmensich detailov porozprava ake krasne mrtve jedlo mam na taniery, a ja mu to s usmevom prepacim, tu jeho do neba volajucu nehoraznu neuctu k jedlu a inym

// So make what is yours and do not take what is others, for this is The Universal Law!
For if You break this Universal Law, The Universe will surely react to it, This is known to The Profane as Karma.

00000101077637570006357700064106053936990539537605397163053996980539974005399742053997880539982005400249
zviera
 zviera      16.06.2010 - 20:26:00 , level: 8, UP   NEW
to nie je o vegetarianoch/nevegetarianoch, ale o drbacoch - ja nedrbem do masa na tanieri, ale mne je drbane do nemasa neustale.

0000010107763757000635770006410605393699053953760539716305399698053997400539974205399788053998200540024905400262
asides
 asides      16.06.2010 - 20:33:50 , level: 9, UP   NEW
to ma mrzi
ja ked mam pri sebe vegetariana/vegana tak sa snazim zaujimat a pripadne aj ochutnat.)

ale stalo sa mi (a nielen mne), ze mi taky nezabudol pripomenut ako velmi mrtve zviera mam na tanieri, asi to ma byt namiesto slov "dobru chut" :)

suhlas je to o drbani a drbacoch:)

// So make what is yours and do not take what is others, for this is The Universal Law!
For if You break this Universal Law, The Universe will surely react to it, This is known to The Profane as Karma.

000001010776375700063577000641060539369905395376053971630539969805399740053997420539978805399820054002490540026205400298
zviera
 zviera      16.06.2010 - 20:47:35 , level: 10, UP   NEW
nechcela som ostrym tonom
je to o tolerancii, ako vsetko. vyjadrime svoj nazor, ale nezerme sa

.)

00000101077637570006357700064106053936990539537605397163053996980539974005399742053997880539982005400249054002620540029805400303
asides
 asides      16.06.2010 - 20:50:08 , level: 11, UP   NEW
:) ok ved, v pohode, nevnimal som to ako ostre.)

ostrejsi som bol skor ja, ale s chalanmi sa poznam osobne, tak som si dovolil
- mi to mozu zratat pri brku:)

// So make what is yours and do not take what is others, for this is The Universal Law!
For if You break this Universal Law, The Universe will surely react to it, This is known to The Profane as Karma.

00000101077637570006357700064106053936990539537605397163053996980539974005399742053997880539982005399926
or.lock
 or.lock      16.06.2010 - 18:01:53 , level: 8, UP   NEW
Ale ja nikomu nemienim znechucovať jeho jedlo. Ľubomír prejavil snahu o pochopenie utrpenia, ktorým si prešlo zviera kým sa k nemu dostalo na tanier, preto som mu dal návrh, aby sa pokúsil na budúce ísť viac do dôsledkov.
A to je celkom rozdiel.

00000101077637570006357700064106053936990539537605397163053996980539974005399742053997880539982005399868
lubomier.sk
 lubomier.sk      16.06.2010 - 17:36:45 , level: 8, UP   NEW
V podstate som za. Pokiaľ teda na smrti nie je nič negatívne, som ochotný to spoznať v prítomnosti.

A neskôr určite aj na vlastnej koži.

Live long and prosper.

000001010776375700063577000641060539369905395376053971630539969805399740053997420539978805399797
lubomier.sk
 lubomier.sk      16.06.2010 - 17:05:11 , level: 7, UP   NEW
Ak budem mať príležitosť, tak to vyskúšam. Vyhľadávať ju (ak dovolíš) však nebudem.

Môžem?

Live long and prosper.

00000101077637570006357700064106053936990539537605397163053996980539974005399742053997880539979705399799
or.lock
 or.lock      16.06.2010 - 17:06:02 , level: 8, UP   NEW
Rob si čo len chceš. :)

0000010107763757000635770006410605393699053953760539716305397212
zviera
 zviera      15.06.2010 - 14:13:27 , level: 3, UP   NEW
:)
ja by som to prepojila - nemam pocit, ze principy hlbokej ekologie hovoria o nadspotrebe - takisto nepodporuju konzum. kazdy normalne premyslajuci clovek vie, ze dokonala askeza neexistuje, ze ked chces zit, potrebujes ziskavat energiu z okolia a ano, suhlasim s uvedomenim si, odkial ta energia pochadza a akym sposobom sa ku mne dostava. preto podporujem samozasobitelstvo, lokalne zdroje a podobne.
vnimat sa ako sucast celku - to je predsa prirodzene, je to akesi akceptovanie sameho seba, zhovievavost k sebe - a tym padom k ostatnym. najzdravsi pristup.
nemyslim si, ze zivot tu, jeho sposob prebyvania na svete je nieco spinave alebo hriesne:) vsetko, co zivot robi, ucelovo, evolucne funkcne, je prirodzene a krasne - je nezmyselne odtrhat sa.
ja nejem maso - ale mam psy, ktorym ho davam. kazdy den ho mam v rukach, nehnusi sa mi a kazdy den si uvedomim, odkial pochadza, cim bolo. pokladam to za 'skutocnejsie' ako tvarit sa, ze dotykat sa masa je nemoralne. je to mierne trpke, ale dava to istu pokoru.
Snydera aj Jeffersa kvitujem, pridam Aldo Leopolda:
Veci sú správne vtedy, ked smerujú k zachovaniu celistvosti, stability a krasy biotickeho spolocenstva, zle, ked smeruju k opaku.

000001010776375700063577000641060539369905395376053971630539721205397254
ritomak
 ritomak      15.06.2010 - 14:31:54 (modif: 15.06.2010 - 14:34:11), level: 4, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
"suhlasim s uvedomenim si, odkial ta energia pochadza a akym sposobom sa ku mne dostava."

ano, tu sa filozofia transformuje na prax. v tomto bode si musime vytycit nejake kriteria, na zaklade ktorych urcitu formu energie (potravy) odmietneme a inu prijmame.

no a v tomto bode zaroven zacinaju moje pochybnosti. skusim ti ponuknut uplne konkretny vyber dvoch dostupnych potravin:

Kura od Misa Drienika

alebo

Sojovy syr Tofu

- skusme prakticky aplikovat filozoficke uvahy, na ktorych sme si uleteli :)

co by si si vybrala z tychto dvoch foriem energie ty a na zaklade akych kriterii by si volila?

00000101077637570006357700064106053936990539537605397163053972120539725405397288
zviera
 zviera      15.06.2010 - 14:46:27 , level: 5, UP   NEW
.)
vyberam si cukrovinky Cierny princ.)
ale nie
je mi jasne, o co ti ide - a vybrala by som si domaci syr.
chapem kriteria pre vyber kurata - tu mi to ale komplikuje akasi prvoplanova precitlivelost.
chapem aj kriteria pre odmietnutie tofu - nepovodna plodina, prevoz, obal, ktovieaka pracovna sila, netransparentne /napriek obalu/ zlozenie, bojkot domaceho malovyrobcu atd.

vyplyva mi z toho, ze pri nakupe pozeram, kde je vec vyrobena a uprednostnim SK, radsej si kupim veci na trhu, nie v tescu a najradsej podporim kamarata a syr si kupim od jeho kravy.
a vyplyva mi z toho aj pocit miernej ironie z veganov, ktori si dopraju tazku exotiku.

0000010107763757000635770006410605393699053953760539716305397212053972540539728805398580
svarga
 svarga      16.06.2010 - 02:43:51 , level: 6, UP   NEW
myslim si ze v tomto pripade je eticka rovina cisto hypoteticka, kedze je neporovnatelne tofu s kurcatom, ked vezmeme do uvahy mnozstvo inych suvislosti. aj s kuratom sa spajaju mnohe suvislosti ako velkochov, balenie, krmenie, plocha, odpady... nakoniec je balene a chladene, transportovane... a neobchadzajme, ak hovorime o "etike" aj samotne zabijanie... sak, skusili ste si uz vlastnymi rukami zabit nieco na obed? pripadne aj dochovat a ulovit?
faktom je ze to tofu je prirodzene, vyzivne a podla mna menej skodlive k zivotnemu prostrediu. existuje ale aj domaca vyroba tofu, preco prave toto? odkial vieme ze je soja dovazana?
je to relativizovanie, iste v rovine uvah dobre, ved sa da uvazovat nad kadecim. tiez netreba moralizovat mozno nad kazdym kuskom masa kdekolvek za kazdych okolnosti...
ale toto relativizovanie za tychto suvislosti v realnom svete v ktorom zijeme asi nie je namieste, zvlast ked naozaj prijmame tisicnasobne viac ako potrebujeme, pre ten nas ubohy zivot, pre tu mozne nezmyselnu podstatu (naladim sa na vlnu), tak berme do uvahy skutocnost ze taketo vnimanie zivota a hlavne na zaver bolesti malo aj to kurca... je naozaj nevyhnutne aby sa stalo nasim jedlom ked si mozeme vybrat?

000001010776375700063577000641060539369905395376053971630539721205397254053972880539858005399622
zviera
 zviera      16.06.2010 - 15:55:24 , level: 7, UP   NEW
ja maso nejem - ale ked chces ist do uplne najkonkretnejsej roviny, do mojej kazdodennej dilemy - mam psy a ich masom krmim.
co s tym?
pes je masozravec - clovek sposobil, ze je natolko odtrhnuty, ze je nanho odkazany. pocitujem istu, mozno iracionalnu, zodpovednost za psa ako 'zotroceny' druh - ked sme mu spravili toto, je nasou povinnostou /mojou/, aby dostaval to, co potrebuje a zil dobry zivot.
a pes je masozravec.
na tuto otazku mi ludia odpovedali - "nemas mat psa" - "krm ho vegetarianskymi granulami"....lenze ja psa mam /viacmenej dvoch/. je to fakt. a moj pes zere maso, s ktorym denne robim, dotykam sa ho - a nevidim vychodisko.

000001010776375700063577000641060539369905395376053971630539721205397254053972880539858005399589
ritomak
 ritomak      16.06.2010 - 15:41:34 (modif: 16.06.2010 - 15:52:12), level: 7, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
relativizovanie nastava skor vtedy, ked sa tema prilis zovseobecni a ked sa vsetko nahadze do jedneho vreca.

tentokrat sme riesili velmi konkretnu dilemu - vyber medzi kurcatom, ktoreho povod je jasny - nepochadza z velkochovu, nebolo zabalene do umelej hmoty, krmene bolo z lokalnych zdrojov, zilo vo volnom vybehu, transportovane bolo v dodavke z dediny kusok do Bratislavy, objednane od Bio pre vas.

na druhej strane tu je tofu, kde nie je jasny povod soje (najvacsia cast celosvetovej produkcie soje pochadza z Ciny), nie su jasne zdroje spotrebovane na vyrobu, transport, balenie atd. - za tym vsetkym je tiez nicenie zivota a zabijanie.

nie je to teda ziadna hypoteticka diskusia, ale velmi konkretny priklad z realneho zivota - je to volba pred ktorou aktualne stojim ja sam a preto som ju spomenul...

00000101077637570006357700064106053936990539537605397163053972120539725405397288053985800539958905401090
jonas
 jonas      17.06.2010 - 10:35:40 (modif: 17.06.2010 - 10:35:57), level: 8, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
A vies, ze Tofu sa da kupit bio a soja sa pestuje aj na slovensku...