cwbe coordinatez:
101
63539
63556
1122092
8950463

ABSOLUT
KYBERIA
permissions
you: r,
system: public
net: yes

neurons

stats|by_visit|by_K
source
tiamat
K|my_K|given_K
last
commanders
polls

total descendants::52
total children::12
20 ❤️


show[ 2 | 3] flat


Zenske kruhy:

Poslali ste nám „tip“ na podcast
Tento podcast by mohol slúžiť ako prípadová štúdia toho, ako sa nerozprávať o svojich klientkách. Zdieľame prepis niektorých častí rozhovoru z podcastu v ktorom bol hosťom doktor Vladimír Cupaník a spoločne s dvoma moderátormi (zdravotníkmi) sa rozprávali o témach gynekológie a pôrodníctva. Chceme upozorniť na to, že takýto spôsob vyjadrovania o ženách, ich prežívaní, postavách, zdravotných problémoch, menštruácii či pôrodných preferenciách považujeme od zdravotníkov za mimoriadne škodlivý. Následok takéhoto posmešného až znevažujúceho vyjadrovania je znížená dôvera žien v celú profesiu (čiže nielen voči konkrétnej osobe doktora Cupaníka). Pán Cupaník sa v podcaste sťažuje, že niektoré ženy sa rozhodnú napríklad pre domáci pôrod, čo je podľa neho znakom nedôvery v medicínu. Zároveň ako keby si neuvedomoval, že jeho výkon v tomto podcaste k zvyšovaniu nedôvery výrazne prispieva a zároveň však reprezentuje to, s čím sa ženy bežne stretávajú v pôrodniciach.

V podcaste je napríklad zosmiešňované to, že niektoré ženy chcú rodiť bez podávania liekov a nakoniec si aj tak mnohé vypýtajú epidurál. Ako keby na samotnom želaní porodiť prirodzene bolo niečo nepochopiteľné. Pritom veľmi dobre vieme, s akou nepodporou fyziologického pôrodu sa ženy v nemocniciach stretávajú: od nemožnosti voľného pohybu, cez bolestivé vyšetrenia, nedostatok súkromia, zákaz jedla a pitia, nedostupnosť nemedikamentóznej formy tíšenia bolesti a počas pandémie aj bez možnosti rodiť so sprievodnou osobou. Nie že by sa v podcaste zamerali teda na kritiku takýchto podmienok, ale radšej sa vysmejú ženám, ktoré si nakoniec vypýtajú epidurál aj napriek pôvodnej preferencii rodiť bez neho. A mimochodom... Porodiť bez epidurálu nie je otázka „hrdinstva“ a zmena svojho pôvodného priania počas samotného pôrodu, nie je zlyhaním. Naopak, je veľmi smutné, že v nemocniciach nie sú vytvorené podmienky vhodné pre podporu fyziologického pôrodu. Keď chcú páni lekári v podcaste tak veľmi propagovať medicínu založenú na dôkazoch, tak materiálov od uznávaných zahraničných odborných spoločností či Svetovej zdravotníckej organizácie, je k tejto téme naozaj dosť. Kladú dôraz na podporu, rešpektujúci prístup a dôležitosť pozitívnej pôrodnej skúsenosti.

Samozrejme v podcaste, ktorý začína reklamou na chudnutie, ktorá je cielená priamo na ženy, sme si tiež vypočuli aj sťažnosti na to, aké sú niektoré ženy tlsté. To už iba dotvára absurditu celého tohto vystúpenia. Zdieľame príspevok, v ktorom si môžete prečítať prepisy niekoľkých vyjadrení, ktoré v podcaste zazneli. Zdieľame ich ako ilustráciu toho, že niekedy je lepšie mlčať.



Tatiana Jancarikova:

TRIGGER WARNING: PORODNICKE NASILIE, FATSHAMING, EVERYDAY PATRIARCHY BULLSHIT

Podcast Doktor ma Filipa robia dvaja muzi - lekar na urgentnom prijme v Galante Jozef Fatrsik a zdravotny brat z polikliniky Karlova Ves v Bratislave Filip Machala. Do aktualnej epizody si zavolali riaditela Sanatoria Koch Vladimira Cupanika. To na svojej webstranke uvadza: Zdravotná starostlivosť je najmä o ľuďoch. Sanatórium Koch je známe predovšetkým svojím príjemným a ľudským prístupom.

O porodoch, o zenach, ich telach a ich detoch sa tito traja pani rozpravaju aj takto:
Moderator 1: Ja som musel bojovat pri porode. Polovicka nechcela ani oxytocin ani epidural, potom jak to neslo, robil som na Antolskej, som si vycekoval znamu-anesteziologicku, ze dajme tuto na tajnasa. Vsetko dohodnute bolo, potom sa to nejak porodilo (...)
Moderator 2: Takze si vybavoval?
Moderator 1: No, musel som to ja chytit pod ruku (huronsky rehot vsetkych troch muzov).
Moderator 2: U nas moja zena, ze to da bez epiduralu, ja som sa usmieval, ze to chcem vidiet.
Ako to je pan doktor, rozmyslia si to vacsinou (ked najskor nechcu epidural)?
Cupanik: Samozrejme, to je jasne. Zeny castokrat prichadzaju s porodnymi planmi, my sme ich predbehli, mame vlastny porodny plan, ktory respektuje poziadavky, ktore my povazujeme za rozumne.
Moderator: Teraz su take moderne poziadavky, ony to maju vsetko nastudovane, bohuzial, ci chvalabohu, je taka doba, ze my hovorime, ze mamicky vymyslaju, nemaju odzitu tu realitu, nemaju odzite, coho sa my bojime, co sa moze stat.
Cupanik: Presne presne tak. Ona povie, ze to da bez epiduralu, bez oxytocinu, vodu pustime az na uplny zaver, porod je prechadzka lesikom. Cas porodu ukaze, ze to nie je za dve tri hodiny, trva to aj osem devat hodin, co je normany cas. Tie bolesti su take, ze ona hovori - nechcem ziadny epidural, povieme - dobre, nemusite. Potom uz chce epidural, potom ma aj oxytocin, potom aj voda sa pusti, potom sa vsetko samozrejme spravi. My to vieme dopredu, ze takto to asi bude, cest tym, co naozaj porodia bez epiduralu. Ale na co by mali rodit bez epiduralu, ked si mozu ulahcit porod. To odhodlanie je take, ale realita je taka, my to uz vieme odhadnut
Moderator: Ona to pocula niekde, ze jedna z tisica porodila za pat minut, mysli si, ze ja budem taka ista hrdinka.
Nasleduje fatshaming
Moderator: Pamatam si jednu, ze povodna vaha 50kg, porodna vaha 90kg a lekar hovori: Ona nam zjedla kolegynu. Lebo mali nejaku 40kg kolegynu.
Cupanik: Moji priatelia maju 8 deti, ale zena ma zachovalu postavu.
Vtipy o menstruacii musia byt
Moderator: Neverim nikomu, kto pat dni krvaca a neumrie.
Nasleduje prirovnavanie menstruacie k hemoroidovemu krvacaniu.
Prichadza plackanie, ze malo zien uziva antikoncepciu, hoci by im to pomohlo so vsetkymi moznymi neduhmi, ale su brainwashnute modrymi konikmi.
Pani si takisto nevedia vysvetlit, preco sa niektore zeny rozhodnu rodit doma a preco panuje nedovera v zdravotnictve.
HOW ABOUT FUCKING NEDAVAJTE IM TAJNE LIEKY PROTI ICH VOLI A NEVYJADRUJTE SA O NICH AKO O NESVOJPRAVNYCH BLBKACH.




...ako niekto, komu dojebali porod oxytocinom bez opytania, ktory viedol u urgentnej sekcii (lebo dieta este nebolo natocene), velkej straty krvi a dlhej rekonvalescencii, si toto nemam odvahu pustit...




000001010006353900063556011220920895046308950722
donutella erekcionova
 donutella erekcionova      17.02.2022 - 12:07:04 [1K] , level: 1, UP   NEW
https://zena.sme.sk/c/22842626/mamicky-velmi-vymyslaju-znamy-podcast-doktor-ma-filipa-ponizoval-rodiace-zeny.html

uz je aj clanok na SME

00000101000635390006355601122092089504630895072208950726
binary riot
 binary riot      17.02.2022 - 12:09:44 , level: 2, UP   NEW
nehodis fulltext pls?

0000010100063539000635560112209208950463089507220895072608950734
donutella erekcionova
 donutella erekcionova      17.02.2022 - 12:35:17 [5K] , level: 3, UP   NEW
https://zena.sme.sk/c/22842373/porodnik-cupanik-zeny-respektujeme-niektore-moje-vyjadrenia-v-podcaste-vyzneli-zle.html?ref=tab

a ešte súvisiaci rozhovor s Cupaníkom.

argumentuje že "všetko iba nejako zle vyznelo"

Šéf pôrodnice Koch: Partner rodiacej ženy by nemal do pôrodu zasahovať
Cupaník vysvetľuje kritizovaný podcast.

O rodiacich ženách sa vyjadrovali ponižujúco, hovorili o nich, akoby nevedeli správne rozhodovať samy o svojich telách či o priebehu pôrodu. A zabávali sa aj na vtipoch o menštruácii.

Tak vyznela ostatná epizóda populárneho podcastu Doktor má Filipa, ktorú tvoria lekár Jozef Fatrsík a zdravotný brat Filip Machala. Ich hosťom bol riaditeľ bratislavskej súkromnej pôrodnice Sanatórium Koch Vladimír Cupaník.

V podcaste okrem iného hovorí aj o tom, že ženy si do ich nemocnice nosia pôrodné plány, no nemocnica sa riadi svojím vlastným. V rozhovore pre SME reaguje aj na ďalšie vyjadrenia z podcastu.

V podcaste ste povedali, že ste v Sanatóriu Kochu ženy predbehli a máte vlastný pôrodný plán, ktorý rešpektuje požiadavky, ktoré vy považujete za rozumné. Ste šéfom súkromnej pôrodnice, kde si ženy za pôrod platia a chodia k vám rodiť aj preto, aby sa stretli s iným prístupom ako v štátnej nemocnici. Dávate im takto signál, že hoci k vám prídu s vlastným pôrodným plánom, vy pôjdete aj tak podľa toho svojho?

Takto to nebolo myslené.

V minulosti sme sa stretávali s absurdnými pôrodnými plánmi v tom zmysle, že sa ženy dožadovali aj vecí, ktoré sú samozrejmé. Napríklad bežne platí, že nespravíme nič bez toho, aby sme sa ženy vopred nespýtali.

A v tých plánoch žiadali, že sa ich musíme pred každým úkonom opýtať, čo bolo pre mňa prekvapujúce. Tieto pôrodné plány boli viac-menej skopírované z jedného zdroja a tie tehotné ženy si mysleli, že toto je ten správny, a chodili s tým istým. Videli sme tam aj tie isté chyby.

Ale neignorovali sme ich, vzali sme ich a upravili tak, aby boli v súlade s najnovšími vedeckými poznatkami a s partnerským prístupom k rodičke. Náš pôrodný plán je vlastne informovaný súhlas a nie je problém, že by s ním ženy nesúhlasili, lebo my rešpektujeme ich požiadavky.

Okrem toho si myslím, že by sa nemali robiť rozdiely medzi neštátnymi a štátnymi nemocnicami. Aj tam sa prispôsobili tak ako my, to znamená, že si uvedomujeme potrebu vytvoriť partnerský vzťah s tehotnou, rodičkou alebo gynekologickou pacientkou.

Hovoríte však, že mali aj absurdné požiadavky. Aké napríklad?

Napríklad, keď žiadali lotosový pôrod, teda aby sme neprestrihovali pupočník a ponechali ho v spojení s placentou aj niekoľko dní, alebo v pláne odmietali jednorazové podanie oxytocínu po pôrode, aby sa uľahčil pôrod placenty.

Vedecky je dokázané, že pri aktívnom vedení tretej doby pôrodnej, teda pôrode placenty, je krvná strata o 200 - 300 mililitrov menšia ako pri pasívnom čakaní, kým ju žena porodí.

Alebo keď niektorá tehotná mala v pláne, že sa musím v každom prípade opýtať, ak chcem zasiahnuť. To sa mi zdá absurdné, lebo by to tak malo byť vždy a my nikdy neurobíme výkon bez toho, aby sme sa neopýtali.

V rozhovore to však vyznieva tak, akoby rodičky mali prehnané požiadavky. Na ilustráciu spomínate aj prípad, keď žena v Česku chcela pri pôrode svojho psa. Nikde tam nehovoríte, že ženy vlastne od vás zvyčajne chcú len úplný základ dodržiavania ich práv.

To zle vyznelo, čo mi je ľúto. Odkedy máme vypracovaný informovaný súhlas na pôrod, nestretávame sa už s pôrodnými plánmi.

Ak niektorá žena príde so svojím vlastným, porovnáme, povieme, čo je reálne, čo nereálne a nemáme problém.

Ak si niekto prečíta, čo je v tom našom, tak pochopí, že je to plán, ktorý rešpektuje požiadavky žien.

Moderátor Filip Machala v podcaste spomína aj to, že „na tajňáša“ dohadoval podanie epidurálu, respektíve oxytocínu, svojej partnerke počas pôrodu, keď ona tieto zásahy odmietala. Nemali ste potrebu sa proti takémuto porušeniu práv ženy ohradiť?

To nebola ústredná téma rozhovoru a to, čo si pán Machala dohodol s anestéziologičkou, je jeho súkromná záležitosť. U nás v nemocnici takáto prax neexistuje.

Ale názor na to asi máte. Pripadá vám v poriadku dohadovať takéto veci za chrbtom svojprávnej ženy?

Samozrejme, že mi to nepripadá v poriadku, avšak podať epidurál na „tajňáša“ sa jednoducho nedá, s tým musela rodička súhlasiť, takže som túto tému nechcel ďalej rozvádzať. V podcaste aj spomínal, že muži a partneri pri pôrode niekedy rozhodujú za ženy.

Ja s tým nesúhlasím, lebo žena je autonómna na to, aby povedala, čo chce alebo nechce. Muž do toho pôrodu nemá veľmi čo zasahovať, on kontrakčné bolesti neprežíva. Nemal by mať rozhodujúci vplyv, on je tam najmä na to, aby ju podržal.

V rozhovore sa o ženách hovorí aj povýšenecky. Zaznie napríklad veta, že "mamičky niekedy veľmi vymýšľajú". Tiež sa spochybňuje ich rozhodnutie porodiť prirodzene, keď aj tak si nakoniec zvolia epidurál, ak bolesti nevydržia. Zároveň diskutujete o nedôvere k zdravotníkom. Prispieva podľa vás takýto spôsob debaty k tomu, aby ženy lekárom dôverovali?

Vyjadrenie o tom, keď niektorá mamička príde k pôrodu s jasne vyhraneným postupom a ten postup a nakoniec aj samotné rozhodnutie rodičky sa zmenia, vychádza z môjho pohľadu dlhoročného pozorovateľa.

Za mnohé roky vidím, že niekedy je prítomná určitá bariéra medzi pôrodníkom či pôrodníčkou a rodičkou. My sa ju v každom prípade snažíme prekonať, pretože nie je dobré, keď vidíte, že ten spôsob, ktorý rodička zvolí, nie je práve v danom prípade najlepší.

A pritom obe strany chcú spoločný cieľ – zdravé dieťa aj zdravú matku. Ja ako lekár viem, že pôrod je dynamický dej a na tieto zmeny reagujem. Aj tehotné by si mali uvedomiť, že je to dynamický dej a niekedy musíte meniť plány a rozhodnutia.

Opakujem – my ich meníme vždy v súčinnosti s rodičkou a ide mi len o to, aby si ženy uvedomili, že máme odborné vedomosti a skúsenosť a vieme, ako sa veci môžu vyvíjať.

Máte z praxe pocit, že ženy si to neuvedomujú?

Niekedy máme pocit, že aj keď im vysvetľujeme, že niektoré rozhodnutia nemusia byť ideálne, nechcú ten názor prijať. Niekedy to presviedčanie trvá dlho a pôrod sa zbytočne naťahuje.

Treba rešpektovať autonómiu rodiacej ženy, ale mala by tam byť aj vzájomná dôvera a rešpekt, aby akýkoľvek diagnosticko-liečebný proces viedol k vytúženému koncu.

"V pôrodníctve si naplánujú, urobia si svoj program a my sa im musíme akoby prispôsobiť. To sa v iných odboroch asi nediskutuje, či si mám dať vybrať zapálené slepé črevo." Tieto vaše citácie z podcastu vyznievajú, akoby sa ženy mali podvoliť tomu, čo hovoria lekári, lebo sa vám s nimi diskutovať nechce.

To si nemyslím. Škoda, že to takto vyznelo. Pravda je taká, že pôrodníctvo je asi jediné odvetvie medicíny, kde má laická verejnosť v značnej miere svoje predstavy.

Skutočne vidíme, že v iných odvetviach medicíny je názorov, ktoré nerešpektujú názor lekára, podstatne menej. Samozrejme aj inde máte možnosť odmietnuť taký alebo onaký zákrok či liečbu.

A chápem, že niekedy sa nám požiadavky žien môžu zdať za hranou, ale nakoniec samotný dej ukáže, že aj to či ono vieme rešpektovať. Preto sa tomu nebránim.

Hovoríte tiež, že: "Nedôvera je chorobou dnešných dní. Modrý koník udáva tón." Prečo si myslíte, že to tak je?

Keď občas počujem o reakciách na Modrom koníkovi, skutočne sa mi nezdá, že sú to tie najlepšie rady pre tehotnú ženu. Ale pre ženy akoby Modrý koník alebo iné diskusné fóra boli jediné správne názory, na rozdiel od názorov lekárov, lekárok alebo pôrodných asistentiek.

Ženy však potrebujú odniekiaľ informácie získavať alebo sa o ne deliť. Ak ich nezískajú u svojho lekára či lekárky v ambulancii či v pôrodnici, hľadajú aj na miestach, kde sa nemusia nachádzať odborné fakty. Nemôže byť vysvetlením toto?

Ideálne je, ak žena kladie otázky svojmu lekárovi, domnievam sa však, že často sa hanbia. A to je chyba, treba sa pýtať lekára alebo pôrodnej asistentky ešte počas tehotenstva. Mnohé veci sa dajú vysvetliť.

V mnohých prípadoch sa však deje, že lekári nemajú čas, ženu s otázkami narýchlo odbijú, prípadne niektorí nemajú najnovšie vedecké informácie. Čo teda potom?

Tehotnosť je pomerne dlhé obdobie, počas ktorého by si mali nájsť dostatok času, aby zodpovedali tehotným ich otázky tak, aby boli spokojné a aby mali pocit, že dostali odpovede na všetko, čo ich zaujíma.

Nechcem sa vyhovárať na pandémiu covidu, ale zdá sa mi, že strata sociálneho kontaktu postihla aj tehotenské poradne. V našej nemocnici preto napríklad spúšťame webináre pre tehotné, kde budú mať možnosť online diskutovať s vedúcou pôrodnou asistentkou na všetky otázky ohľadne pôrodu a okolo neho.

V rozhovore otvárate aj problematiku antikoncepcie a spomínate ženu, ktorá tabletkám natoľko nedôverovala, že pri sexe s partnerom používali aj kondóm, na čom ste sa spoločne s moderátormi zabávali. Vyznieva to voči žene zosmiešňujúco, akoby ste nebrali do úvahy, že o tom kondóme nemusela rozhodovať len ona a mohlo ísť o spoločné rozhodnutie oboch partnerov.

V nedávnej minulosti Holanďania odporúčali pri hormonálnej antikoncepcii použiť kondóm ako dvojitú ochranu aj pred pohlavnými chorobami. Tá metóda bola označovaná ako „Double Dutch“.

Vôbec som to nezosmiešňoval, naopak, považujem to skôr za nevedomosť, respektíve neinformovanosť ženy, ktorej lekár asi nedostatočne vysvetlil, ako funguje hormonálna antikoncepcia.

Asi tam išlo o zlú komunikáciu, keď žena jednoducho nebola informovaná natoľko, aby jej dôverovala. To je skôr kritika do vlastných radov.

Užívanie antikoncepcie v uplynulých rokoch výrazne klesá a mýtov okolo nej je stále dosť, v podcaste ste však vôbec nespomenuli, že aj napriek tomu je to slobodná voľba žien. Z rozhovoru skôr vyznieva, že sú neinformované, keď nevyužívajú skvelé výhody hormonálnej antikoncepcie. Prečo?

Jasné, že je to slobodná voľba žien, ale na základe tejto slobodnej voľby často dochádza k neželaným otehotneniam. A tomu chceme akoukoľvek antikoncepciou predchádzať.

Nežiaduce tehotnosti sa často končia interrupciami. Na Slovensku je ich počet nízky, ale ešte stále je tu priestor na to, aby sme vedeli znížiť počty neželaných otehotnení a interrupcií.

Akým spôsobom teda viesť debatu o antikoncepcii, keď je okolo nej toľko dezinformácií a mýtov?

Veľmi ťažko sa to vysvetľuje a o antikoncepcii by mali rozprávať najmä pedagógovia v rámci sexuálnej výchovy. A tá tu chýba. Treba zaviesť pedagogický proces, vtedy má diskusia zmysel. Na to nestačí, ak lekári niečo raz povedia v médiu alebo v nejakom rozhovore.

000001010006353900063556011220920895046308950722089507260895073408952336
svetielko
 svetielko      23.02.2022 - 16:22:57 , level: 4, UP   NEW
"Odkedy máme vypracovaný informovaný súhlas na pôrod, nestretávame sa už s pôrodnými plánmi."

Ja som si špeciálne dala stretnutie s prímárom tri mesiace pred pôrodom kvôli pôrodnému plánu, aj s primárkou neonatalogického oddelenia. Takže hej, stretávajú, ale asi nie bežne.

A btw, pri pôrode ma neinformovali O NIČOM, kým som sa jasne nespýtala. Ani že mi idú dať oxytocín, ani že mi idú pustiť plodovú vodu, nič. Všetko si hovorili len sotto voce medzi sebou a ja som z toho musela pochopiť, že čo sa ide diať a spýtať sa na podrobnosti.
Veľa creepy vecí som zažila v živote, ale ten pocit, že som len "objekt" bol najsilnejší pri pôrode.

000001010006353900063556011220920895046308950722089507260895073408950971
dag
 dag      18.02.2022 - 08:29:48 , level: 4, UP   NEW
Presne pre toto by som nesla rodit do Kocha. Jemu staci, ze je matka a dieta zdrave. To, ze ma matka traumu, ptsd, problem s bondingom a to dieta by malo ovela lepsie vyhliadky, keby sa toto nedialo, to sa neberie v uvahu. A to s tou antikoncepciou to snad ani nemysli vazne. Ja som bola prekvapena, ked som tento rok konecne uvidela v letaku k tabletkam zmeny nalady, depresivne ladenie a samovrazedne myslienky. Predtym to tam nebolo a gynekologicka mi tvrdila, ze to ze mam pocit ze mam ine prezivanie s tabletkami nijak nesuvisi. Uz len opakujem, ze toto je bohorovny kokotizmus

000001010006353900063556011220920895046308950722089507260895073408950758
Rhoda
 Rhoda      17.02.2022 - 13:41:22 , level: 4, UP   NEW
Haha, to je blbec. Az mi je ho miestami luto, co tam nataral.

0000010100063539000635560112209208950463089507220895072608950732
donutella erekcionova
 donutella erekcionova      17.02.2022 - 12:32:07 [1K] , level: 3, UP   NEW
pači sa

veľmi chabe vysvetlenia a "ospravedlnenia" z ich strany.

Mamičky veľmi vymýšľajú. Známy podcast ponižoval rodiace ženy
Lekári sa bránia, že ide o nedorozumenie.

Vtipy o menštruujúcich ženách, tajné dohadovanie, aby rodičke bez jej vedomia pichli oxytocín a epidurál, ale aj reči o tom, že „mamičky niekedy veľmi vymýšľajú“ a hoci aj chcú najprv porodiť prirodzene a byť „hrdinkami“, napokon aj tak skončia pri prosbe o tlmenie bolestí.

Známy lekársky podcast Doktor má Filipa v ostatnej epizóde z 10. februára otvoril tému pôrodov a rodičiek v nemocniciach.

Hosťom bol riaditeľ bratislavskej súkromnej pôrodnice Sanatórium Koch, lekár Vladimír Cupaník.

Autormi a moderátormi podcastu sú lekár z urgentného príjmu v galantskej nemocnici Jozef Fatrsík a zdravotný brat z Polikliniky Karlova Ves v Bratislave Filip Machala, ktorí sa v ňom rozprávajú o rôznych zaujímavostiach zo zdravotníckej praxe, často neformálnym a odľahčeným spôsobom.

Machala v epizóde opisuje, ako jeho bývalá partnerka pri pôrode odmietala podanie oxytocínu, ktorý môže pôrod urýchliť, ale aj veľmi zosilniť kontrakcie, a tiež epidurál, ktorý dokáže tlmiť pôrodné bolesti.

„Musel som bojovať pri tom pôrode. Potom, ako to nešlo, som si počkal známu anestéziologičku pred oddelením, že dajme toto na tajňáša, dohodnuté, a potom sa to nejako porodilo. Musel som to chytiť pod ruku,“ hovorí v podcaste.

Na podcast kriticky reagovala organizácia Ženské kruhy, ktorá sa dlhoročne zaoberá právami žien pri pôrodoch. Miroslava Rašmanová za najviac znepokojivé považuje zľahčovanie a schvaľovanie neposkytnutia informovaného súhlasu pred vyšetrením alebo podaním liekov.

„To, že k poskytovaniu zdravotnej starostlivosti sa vyžaduje informovaný súhlas, je súčasťou zákona o zdravotnej starostlivosti. V podcaste tak zdravotníci zľahčovali porušovanie zákona,“ hovorí.

Na to, že jeden z moderátorov podcastu zrejme dohadoval tajné podanie medikácie bez vedomia jeho partnerky, Cupaník pre SME reagoval, že nešlo o ústrednú tému podcastu.

„Ale, samozrejme, že mi to nepripadá v poriadku. Žena je autonómna na to, aby povedala, čo chce alebo nechce. Muž do pôrodu nemá veľmi čo zasahovať, on kontrakčné bolesti neprežíva,“ dopĺňa.

Fatrsík za kolegu Machalu vysvetlil, že kontext bol zložitejší.

„Ako skúsený zdravotník chcel len pomôcť svojej partnerke pri komplikovanejšom pôrode. Po vysvetlení Filipom mimo podcastu vysvitlo, že samozrejme, že jeho partnerka podpisovala poučenie a informovaný súhlas o podaní tejto liečby pred podaním lieku. Takisto gynekológ nepodá oxytocín bez súhlasu rodičky,“ reagoval pre SME.

Hrdinka bez epidurálu
V epizóde Cupaník tiež hovorí o tom, že ženy často počas pôrodu menia svoje plány a hoci pôvodne nechceli tlmenie bolestí, rozhodnú sa neskôr inak.

„Ona povie, že to dá bez epidurálu, bez oxytocínu, vodu pustíme až na úplný záver, pôrod je prechádzka lesíkom. Čas pôrodu ukáže, že to nie je za dve-tri hodiny, trvá to aj osem-deväť hodín, čo je normálny čas. Tie bolesti sú také, že ona hovorí – nechcem žiadny epidurál, povieme – dobre, nemusíte. Potom už chce epidurál, potom má aj oxytocín, potom aj voda sa spustí, potom sa, samozrejme, všetko spraví. My to vieme dopredu, že takto to asi bude,“ hovorí v podcaste Cupaník.

V rámci diskusie naňho reaguje aj moderátor a lekár Fatrsík, ktorý hovorí: „Nato počula od niekoho o jednej z tisíca, že ona porodila bez všetkého a za päť minút, a si myslí, že ja budem tiež taká istá hrdinka.“

V kontexte posledných rokov, keď sa o porušovaní práv žien pri pôrodoch a pôrodníckom násilí hovorí aj na Slovensku čoraz intenzívnejšie, môže takto „humorne“ ladená diskusia troch zdravotníkov-mužov vyznievať pre ženy ponižujúco až neempaticky.

Autori aj hosť sa bránia, že ide o nedorozumenie a zlé vyznenie.

„Mrzí nás, ak niektoré vyjadrenia v našom podcaste pre niekoho vyzneli patronizujúco alebo dehonestujúco. Je to presne opak toho, čo chceme, aby náš podcast prinášal,“ reagoval jeden z tvorcov Fatrsík.

Nerešpektovanie pôrodných prianí
Medzi výčitkami, ktoré Ženské kruhy voči epizóde vymenúvajú, je napríklad nerešpektovanie pôrodných prianí žien, čo na prvé počutie vyznieva zo slov pôrodníka Vladimíra Cupaníka. Ten v epizóde spomína, že ženy do pôrodnice často prichádzajú s napísanými pôrodnými plánmi, no nemocnica ide podľa svojho.

„My sme ich predbehli a vytvorili sme vlastný pôrodný plán v rámci informovaného súhlasu, ktorý rešpektuje požiadavky, ktoré my považujeme za rozumné,“ hovorí.

Cupaník pre SME reagoval, že je mu ľúto, ak niektoré vyjadrenia v epizóde vyzneli zle. Poznámky o pôrodných plánoch vysvetľuje tak, že v minulosti sa stretávali s „absurdnými“ pôrodnými požiadavkami, a preto si vytvorili vlastný.

„Neignorovali sme ich, vzali sme ich a upravili tak, aby boli v súlade s najnovšími vedeckými poznatkami a partnerským prístupom k rodičke. Náš pôrodný plán je vlastne informovaný súhlas a nie je problém, že by s ním ženy nesúhlasili, lebo my rešpektujeme ich požiadavky,“ tvrdí Cupaník.

Mamičky vymýšľajú a nedôverujú medicíne
Hovorí, že keď spomínal zmeny rozhodnutí rodiacich žien, vychádzalo to z jeho pohľadu dlhoročného pozorovateľa. Ženy by si podľa neho mali uvedomiť, že pôrod je dynamický dej a ako lekári majú odborné vedomosti a vedia, ako sa veci môžu vyvíjať.

Ďalšie jeho vyjadrenia v podcaste však môžu vyznievať tak, akoby sa lekárom so ženami o ich prianiach diskutovať nechcelo.

„V pôrodníctve si naplánujú, urobia si svoj program a my sa im musíme akoby prispôsobiť. To sa v iných odboroch asi nediskutuje, či si mám nechať vybrať zapálené slepé črevo,“ hovorí Cupaník.

Po otázkach denníka SME vysvetlil, že to tak nemyslel. „Škoda, že to takto vyznelo. Pravda je taká, že pôrodníctvo je asi jediné odvetvie medicíny, kde má laická verejnosť v značnej miere svoje predstavy,“ reagoval.

Podľa Fatrsíka si ako odborníci vraj stoja za tým, že právo na život je prioritou, no nijako im neprekáža ani domáhanie sa ďalších práv.

Keď teda v epizóde zaznieva aj názor, že „mamičky už niekedy veľmi vymýšľajú“ a hovorí sa o ich prehnaných požiadavkách či očakávaniach pri pôrodoch, Fatrsík sa opäť odvoláva na právo na život.

„Mysleli sme tým, že na prvom mieste je život a zdravie ženy a dieťaťa. Pokiaľ toto nie je v rozpore s požiadavkami budúcej matky, tak sa snažíme vyhovieť,“ vysvetľuje o napĺňaní pôrodných prianí žien.

Posmešné vyjadrovanie
Podľa Ženských kruhov však epizóda podcastu môže slúžiť ako prípadová štúdia toho, ako sa nerozprávať o svojich klientkach.

„Takýto spôsob vyjadrovania o ženách, ich prežívaní, postavách, zdravotných problémoch, menštruácii či pôrodných preferenciách považujeme od zdravotníkov za mimoriadne škodlivý. Následok takéhoto posmešného až znevažujúceho vyjadrovania je znížená dôvera žien v celú profesiu,“ upozornila organizácia.

Autori podcastu hovoria, že určite nechcú nikoho urážať a ak to tak niekto pochopil, ospravedlňujú sa. „Ide o nedorozumenie. Treba pochopiť, že keď hovoríme príbeh, uvedieme ho v princípe tak, ako sa stal, a chceme byť autentickí. Naším cieľom je trošku edukovať v oblasti zdravia, zdravotníctva, ale aby to bolo autentické a počúvateľné, používame často príbehy z vlastnej praxe,“ vysvetľuje Fatrsík.

Diskutujúci však podcaste žartujú napríklad aj o menštruácii a hovoria si vtipy. „Vieš, prečo sa nedá veriť ženám? Ako môžeš veriť človeku, ktorý päť dní krváca a neumrie?“ žartuje lekár Fatrsík a zaznie pobavený smiech.

„To je môj, možno pre niekoho nepodarený vtip, ale ak som tým niekoho urazil, ospravedlňujem sa. Hoci moja vlastná žena ho má rada,“ bráni sa Fatrsík.

Muži sa tiež zhovárajú aj o nedôvere, ktorá voči zdravotníkom panuje, v podcaste však zo strany zdravotného brata Machalu zároveň zaznieva aj veta: „Všetci už iba diskutujú, každý chce iba svoje práva a svojich práv sa domáhať.“

Podľa Rašmanovej je dôvera medzi pacientkami a zdravotníckym personálom dôležitou súčasťou poskytovania zdravotnej starostlivosti.

„V podcaste zdravotníci vyjadrujú poľutovanie nad tým, že ženy nedôverujú medicíne. Ako keby si však neuvedomovali, že svojimi vyjadreniami sami prispievajú k zvyšovaniu tejto nedôvery,“ konštatuje Rašmanová.

000001010006353900063556011220920895046308950684
L4ky
 L4ky      17.02.2022 - 10:27:19 , level: 1, UP   NEW
asi si mysleli ze su v krcme na pive po praci

000001010006353900063556011220920895046308950659
marosenko
 marosenko      17.02.2022 - 08:49:43 , level: 1, UP   NEW
k tomu poslednemu bodu o domacom porode, nam to navrhla porodna asistentka pri druhom a moc sa nam to nepozdavalo ale nakonec zena chcela, tak sme skusili a bolo to ozaj lepsie ako v nemocnici.
vlastne sa zene dostalo viacej pozornisti lebo sme mali porodnu asistentku len pre seba, nemusala behat k nikomu inemu. mala so sebou svoju studentku a ta studentka vsetko robila, porodna asistentka len kontrolovala ci vsetko je ok.
keby sme vedeli, tak aj pri prvom by sme radsej poriesili domovy porod.

000001010006353900063556011220920895046308950579
dag
 dag      16.02.2022 - 17:33:25 [2K] , level: 1, UP   NEW
jaj porodna traumicka z antolskej sa ozyva. co sa s tymto da robit, ked este aj na sukromnej klinike su hrdi na to ze robia veci jak v praveku? bohorovni kokoti.

000001010006353900063556011220920895046308950568
dusand
 dusand      16.02.2022 - 16:48:12 [2K] , level: 1, UP   NEW
Uf. To je pravek.

000001010006353900063556011220920895046308950559
CARBON IN DISGUISE
 CARBON IN DISGUISE      16.02.2022 - 16:18:17 , level: 1, UP   NEW
eh - Doktor ma Filipa som binge-pocuval pocas pandemie - ked to clovek pocuva co denne zazivaju v urcitom aspekte rozumie potom tomu ich trash talku

ale toto je moc

000001010006353900063556011220920895046308950557
ash
 ash      16.02.2022 - 16:16:29 (modif: 16.02.2022 - 16:17:12), level: 1, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
ja dodnes neviem uchopit to, ze chlapi mozu robit gynekologov
je to pre mna absolutne nepriechodne

edit: v zmysle, ze im to je vobec umoznene

00000101000635390006355601122092089504630895055708950811
blondava mrha
 blondava mrha      17.02.2022 - 16:26:12 , level: 2, UP   NEW
Ja neviem pochopit chlapov (hlavne tych hetero), ktori si to dobrovolne vyberu ako job, a potom za den vysetria povedzme 50 zien ako na beziacom pase... a na dalsi den zas a zas a zas! Teda som im hrozne vdacna, ze ich mame, ale neviem si to vobec predstavit na ich mieste, ze by som to zila :)) Moj doktor ked ide vysetrovat, vzdy nahodi nejaky small talk na prelomenie ladov: "Jak se dneska mate?" a potom ma necha rozpravat, zatial co smatra rukou v mojom genitale :DD Musim si vzdy pripravit nejaku temu, aby som vedela o com tocit a odstranit trapny moment :D Minule sme debatovali o metode urcenia otcovstva analyzou DNA.

0000010100063539000635560112209208950463089505570895081108951022
binary riot
 binary riot      18.02.2022 - 10:58:10 , level: 3, UP   NEW
Toto ja osobne vnimam podobne ako ked sa ti narodi dieta. Dovtedy si genitalie do velkej miery vnimala skor sexualne, no pri dietati si uvedomis, ze je to cast tela ako hociaka ina o ktoru sa treba starat a sledovat ju zo zdravotneho hladiska.

Predpokladam ze k takemuto switchu vo vacsine pripadov dochadza aj u zdravotnikov.

00000101000635390006355601122092089504630895055708950682
binary riot
 binary riot      17.02.2022 - 10:24:56 (modif: 17.02.2022 - 10:56:28), level: 2, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
Tak urcite su aj skveli empaticki gynekologovia, ja si vsak spravidla vyberam gynekologicky a vzdy sa snazim dobre informovat nakolko su citlive a podobne. Som v tomto sexistka a som s tym ok. Minule vo FR bola reportaz o nasili na pacientoch a tvrdo v nich viedli gynekologovia a psychiatri.


Muza som mala len 2x, raz uplny bleh zazitok (recently) lebo som potrebovala rychlo spravit ster a druhy raz pocas porodu a ten bol velmi kompetentny a zachranil mi zivot, povedal potom ze to bol najtazsi cisar co robil

No a potom este mame yossariana tuna, ktoreho si celkom slusne mnozstvo zien co poznam pochvalovalo. Ale aj on to svojho casu riadne prestrelil s jeho prestarnutymi gonadami ci ako to bolo

00000101000635390006355601122092089504630895055708950658
bugy
 bugy      17.02.2022 - 08:49:01 [1K] , level: 2, UP   NEW
ja dodnes neviem pochopit ze zeny mozu robit mimo kuchyne, oh wai- ...

Podnety prijímame na adrese toluen@minv.sk

00000101000635390006355601122092089504630895055708950621
keiro
 keiro      16.02.2022 - 23:13:02 , level: 2, UP   NEW
Bolo
https://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/saudi-arabian-man-shoots-doctor-for-assisting-wife-in-labour-a7050266.html

00000101000635390006355601122092089504630895055708950589
losmonos
 losmonos      16.02.2022 - 19:08:44 , level: 2, UP   NEW
Jezis, to co davas?

0000010100063539000635560112209208950463089505570895058908950596
ash
 ash      16.02.2022 - 19:34:29 , level: 3, UP   NEW
nemyslim, ze ako muz si schopny toto pochopit

000001010006353900063556011220920895046308950557089505890895059608950920
maverix
 maverix      17.02.2022 - 22:45:44 , level: 4, UP   NEW
double combo, ideš :)

000001010006353900063556011220920895046308950557089505890895059608950914
ziman
 ziman      17.02.2022 - 22:19:04 , level: 4, UP   NEW
je to ine nez mat zenu urologicku?

00000101000635390006355601122092089504630895055708950589089505960895091408951016
Rhoda
 Rhoda      18.02.2022 - 10:35:18 , level: 5, UP   NEW
Je ine rodit a nechat si vysetrit prostatu?

000001010006353900063556011220920895046308950557089505890895059608950597
jurov
 jurov      16.02.2022 - 19:36:46 , level: 4, UP   NEW
ja to viem pochopit, niektori muzi by nemali byt ani urologmi

00000101000635390006355601122092089504630895055708950589089505960895059708950669
pandrlak
 pandrlak      17.02.2022 - 09:16:36 , level: 5, UP   NEW
No jo pre to máme na takéto pozície štátne skúšky a podobne :).

~ What a time to be alive... ~

0000010100063539000635560112209208950463089505570895058908950596089505970895066908950705
smok
 smok      17.02.2022 - 11:27:48 [1K] , level: 6, UP   NEW
ach jaj ja viem preco ta mam bloknuteho

000001010006353900063556011220920895046308950557089505890895059608950597089506690895070508950714
pandrlak
 pandrlak      17.02.2022 - 11:43:25 , level: 7, UP   NEW
Zdá sa, že slabo ale.

~ What a time to be alive... ~

0000010100063539000635560112209208950463089505570895058908950596089505970895066908950702
jurov
 jurov      17.02.2022 - 11:23:57 , level: 6, UP   NEW
heeej aj empaticky pristup k pacientom sa skusa a atestuje?

000001010006353900063556011220920895046308950557089505890895059608950597089506690895070208950715
pandrlak
 pandrlak      17.02.2022 - 11:43:50 (modif: 17.02.2022 - 11:46:57), level: 7, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
Môžeš si ale vybrať.

A hej atestuje ... určite majú predmet prístup k pacientovi. A nie je to len otázka nejakej urológie. Si zober aký "výcvik" má taký lekár na ... trebárs geriatrií, alebo onkológií, neurochirurg a podobne. Že po nejakej trebárs operácií, ktorá sa nepodarí, treba niekedy "stabilizovať aj celú pozostalú rodinu".

~ What a time to be alive... ~

00000101000635390006355601122092089504630895055708950589089505960895059708950669089507020895071508950718
jurov
 jurov      17.02.2022 - 11:55:18 (modif: 17.02.2022 - 12:05:52) [5K] , level: 8, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
Ale komunikacne zrucnosti a stabilizacia pozostalych je nieco ine ako pocuvanie samotneho pacienta a chapanie jeho potrebam. Napriklad taku zakladnu vec ze neprerusovany spanok je podstatny pri rekonvalescencii vecsina zdravotneho personalu absolutne nechape. Lebo kto bez spanku nemoze fungovat ten nemoze robit lekara ani sestru a zauzivana prax vzdy tromfne nejake poucky. Posuvat vizitu alebo odbery kvoli tomu ze pacient spi im pride absurdne, rovnako ako pytat informovany suhlas od rodiacej zeny.

0000010100063539000635560112209208950463089505570895058908950596089505970895066908950702089507150895071808950795
pandrlak
 pandrlak      17.02.2022 - 15:24:50 , level: 9, UP   NEW
Rozmýšľam ako si trebárs taký lekár v tvojom svete plánuje napr operácie a zákroky. Tuto pán Jurov nech sa páči obirezku vám vyriešim v stredu o 10:00 teda pokiaľ mi do toho nevletí nejaká vizita pacienta, ktorý pospal trochu.

Hlavne v krajine, v ktorej teda teba a mňa už ozaj nebude moc kto mať ošetrovať. Teda buď to budú robiť lekári fakt "rýchlo a efektívne", alebo to bude tak drahé a nedostupné, že sa ani dobrovoľne nezaradíš do poradovníka.

~ What a time to be alive... ~

000001010006353900063556011220920895046308950557089505890895059608950597089506690895070208950715089507180895079508950809
jurov
 jurov      17.02.2022 - 16:23:59 (modif: 17.02.2022 - 16:29:51), level: 10, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
lol napisat toto zrovna mne ktory som na obriezku cakal roky z dovodu kokotnosti urologov...

ano ak to ma niekomu inemu pomoct sa vyliecit kludne pockam hodinu dve