cwbe coordinatez:
123456
5130477

ABSOLUT
KYBERIA
permissions
you: r,
system: public
net: yes

neurons

stats|by_visit|by_K
source
tiamat
K|my_K|given_K
last
commanders
polls

total descendants::35
total children::11
43 ❤️


show[ 2 | 3] flat


Vieš prečo sa na FEI STU učilo asi 6 či 8 predmetov rôznej matematiky?
Aby ťa naučili koncepty, ktoré budú v 3. či 4. ročníku používať na odborných, "k veci" predmetoch. A nie, nikto sme to to v tom prvom a druhom ročníku nechápali, všetci sme na to pindali, venovali sa tomu so škrípajúcimi zubami. A neskôr sa nám rozjasnilo. Dva semestre sú na to samozrejme málo, lebo ešte stále ešte nestaviaš dom, stále ešte len kopeš základy.

Kamarát/spolužiak na margo tohto pred rokmi vyslovil jedno pozorovanie, s ktorým súhlasím. V práci mal kolegov informatikov s VŠ aj bez VŠ. Tí s VŠ boli "univerzálnejší", vedeli sa rýchlo prepnúť na iný typ úloh. Tí bez VŠ vedeli jednu svoju vec (siete vs. OS vs. DB vs. aplikácie vs. bezpečnosť vs. programovanie ...) dobre a koniec.

Na dobrej škole ťa naučia práve to "chápanie problémov". IT sa stále rýchlo vyvíja, takže na škole sa naozaj často rozpráva o neaktuálnych veciach. Ale o to vôbec nejde. Ide o spôsob rozmýšlania, schopnosť abstrakcie, predstavivosť, zamýšlanie sa nad big picture aj detailami.

Nič z toho čo teraz používam v praxi, ani čo som v minulých joboch používal som sa nenaučil priamo v škole. Niekedy to bývalo skôr naopak, veci z práce sa mi zišli v škole. Napriek tomu ale určite neľutujem, že som tam chodil. Dala mi veľa. Na prvom mieste to bude orientácia a rozhľad v obore. Venovali sme sa témam, do ktorých by som sám od seba nikdy nezabŕdol. V druhom kole kontakty. Určite viac, ako keby som iba do nejakej práce chodil. A v treťom kole soft-skills ako napr. prezentovanie. To sa môže zdať prkotina, ale konkrétne ja som počas VŠ riadny kus trémy odbúral. Nevravím, že nič z toho by sa nedalo bez VŠ vyriešiť. Ja som to ale vyriešil počas VŠ a preto vravím, čo vravím, že som rád že som ju vyštudoval.

Z inej strany. Doktora "samouka", či právnika "samouka" by si asi nechcel. Teda, aspoň ja by som nechcel :).

A nikdy nevieš kedy sa ti čo bude hodiť. Ak náhodou áno, tak si jasnovidec a choď sa venovať tomu :). Už na ZŠ a SŠ boli predmety, ktoré ma veľmi nebrali. Napr. zemepis, chémia, biológia. Človek sa im venuje len tak, aby sa nepovedalo, že veď načo mu to bude keď sa chce tej informatike venovať. A potom má kolegu pôvodom zo Senegalu a zistí, že jediné, čo o tej krajine vie je kde ju hľadať na mape. Alebo sa zapletie do diskusie o genetike (alebo drogách) a vlastne nemá čo povedať, lebo si z tej chémie (biológie) nepamätá nič okrem -ný -natý -itý -ičitý -ový -istý -ičelý

Okrem toho, v praxi ti už nikto nedá toľko informácii tak lacno. Komerčné školenia u veľkých firiem stoja na týždeň niekoľkonásobne viac ako školné na semester na českej/slovenskej VŠ.

V jednej veci s tebou ale súhlasím, bolo vidieť rozdiel medzi pedagógmi, ktorí mali kontakt s praxou a tými, ktorí boli čistí akademici. Prví boli všeobecne považovaní za lepších. Čím chcem ilustrovať aj to, že tam boli ľudia, ktorí mali kontakt s realitou.




  • 001234560513047705131587
    stenlis 18.01.2010 - 15:40:02 level: 1 UP [2K] New
    velmi by som chcel s tymto suhlasit, ale nemyslim, ze je to tak uplne pravda

    na jednu stranu je citit rozdiel medzi ludmi z VS a bez VS - ti s titulom su zvacsa schopnejsi prehryzt sa cez problemy a dokopat nacatu vec az dokonca, ale taktiez casto vidim ludi preakademizovanych - inteligentnych, puntickarskych, ale nepraktickych

    nie o tom ale chcem hovorit

    Vyucovanie ma totiz dve stranky - nielen *co* ucit, ale aj *ako* ucit. Problem je podla mna v tej druhej veci. Na mojej skole (zilina) sa ucilo vela matematiky ale malokto jej skutocne porozumel. Ti co presli cez prve dva rocniky dokazali rozvijat Fourrierove rady, integrovat po krivke (ako-tak) a pod. ale napriek tomu sa mi zda, ze 90% z nich by nedokazalo polopate/laicky vysvetlit na akom zaklade funguje integrovanie. Prednasajuceho ani nenapadlo, ze by taku nejaku otazku mal dat na skuske. Pritom je to prva vec, co by sa mali naucit.

    Co vacsina studentov robi, je spravne postupovanie pri narabani s tymi srandovnymi chrobacikmi na papieri. Recepty. Na skuskach sice byvaju aj priklady/otazky, kde treba danej veci aj hlbsie rozumiet, ale na dokoncenie skoly staci naucit sa recepty, definicie a dokazy naspamat. Potom vidim v praci ludi nastavenych na taketo rigorozne procesy - dokazu zatat zuby a makat ale nie improvizovat, vynaliezt sa.

    Nehovorim, ze vsetci - a uz vobec nehovorim, ze sa to clovek nenauci tym, ze z vysokej skoly odide. Hovorim len, ze veci sa daju vyucovat aj inak. Ze hlavnym cielom vyucovania by malo byt porozumenie a nie konformita.

    Ze ked niekto nadava na matematiku v prvych rocnikoch vysokej skoly, tak ho chapem.
  • 001234560513047705131151
    iso 18.01.2010 - 12:32:59 level: 1 UP [1K] New
    Co ti da VS je jedine vytrvalost venovat sa veciam co ta nebavia a osobne kontakty do buducna.
    more children: (2)
  • 001234560513047705131104
  • 001234560513047705130764
    sven{outKasted} 18.01.2010 - 09:58:49 (modif: 18.01.2010 - 10:04:46) level: 1 UP [2K] New Content changed
    skola meni tvoje myslenie.. a robi z teba cvicenu opicu.. uci ta mysliet univerzalne, ale zabija myslenie ktore je originalne.. neviem ako ty, ale ja som ako mladsi zvykol vela veci riesit svojim sposobmi ktore som proste vymyslel a fungovali.. avsak ked dostanes priklad na pisomke, ocakava sa od teba ze pouzijes sposob riesenia ktory sa vyucuje v skole.. cim vyssie vzdelanie, tym je to v tomto smere horsie, individualita sa potlaca, vyzaduje sa od teba aby si pouzival to co sa uci.. mozno si to nepriznas, ale vo vela veciach kopirujes ucitelov od ktorych sa ucis (a to nie len v skole, vo vsetkom), nie nadarmo sa hovori ze studoval u profesora xy, atd.. je to fajn ked ta to uci tvorivy clovek ktory je elitou vo svojom obore, ale inac je to skor na skodu (aj ked cvicenym opiciam toto ani moc nevadi, oni potrebovali niekoho kto ich vycvici)

    osobne mam pocit ze skola bola pre mna velkou stratou casu (a kedze prave drtim na statnice tak stale je), a lutujem ze som nenasiel vcas odvahu postavit sa proti tomu zabalit to hned na zaciatku.. po par rokoch uz je to cloveku luto a povie si ze to dokonci aspon kvoli tomu papieru.. a diplomka + statnice uz je cisto o sebazapreni ked si clovek uvedomuje nezmyselnost toho vsetkeho a vie ze to musi dotiahnut dokonca..

    este ma napada jeden dodatok.. rozdiel medzi ludmi ktori maju a nemaju vysoku skolu.. ti ktori ju maju su vacsinou lahsie nahraditelni.. casto sa hrdia poziciami typu senior konzultant, ale vpodstate len lietaju z projektu na projekt, kedykolvek ich naradi niektory z ich spoluziakov.. ti bez skoly su casto individualistickejsi, originalnejsi, a casto su na poziciach kde by sa nahrada hladala tazsie, pretoze projekty su casto postavene prave na ich mysleni..
    more children: (3)
  • 001234560513047705130725
    losmonos 18.01.2010 - 09:39:57 level: 1 UP [1K] New
    :D zabudol si -ečný/-ičný
  • 001234560513047705130676
    pekne napisane
  • 001234560513047705130652
    chory nos 18.01.2010 - 08:35:30 level: 1 UP [5K] New
    bacha na stokholmsky syndrom :)
    more children: (2)
  • 001234560513047705130629
    uza 18.01.2010 - 07:42:12 level: 1 UP [2K] New
    z inej strany, ked to spominas. ben lincoln bol napriklad pravnik samouk a bral by som ho vsetkymi desiatimi. nas premier ma docenturu z prava ale radsej by som ho nechcel.
    more children: (1)
  • 001234560513047705130625
    tak, tak, analyticke myslenie... pri praci zistis, kto je technik a kto nie

    inak..dober si tu chemiu ;)
  • 001234560513047705130522
    ak sa uci nieco, co studentom nedava zmysel (hovorim o zvedavych, nie o lenivych), tak to nie je dobre, pretoze to ovela pomalsie vstrebavaju. osnovy sa daju upravit do pragmatickejsej formy. inak mna zopar predmetov dost bavilo - alebo z kazdeho nieco - ale to preto, ze som v nich videl vyuzitie.. bohuzial nie som typicky student, ostatni boli znechuteni - a to nie je spravne.

    no, moja skusenost s kolegami s vyskou a bez je taka, ze lepsi su proste ti snazivejsi (avsak snazivych bez skoly vela nie je).

    'chapanie' problemov je presne to, co som pisal, ze chyba. plne s tebou suhlasim, ake je to dolezite. a to ze si si zobral zo skoly to dobre, je tiez velke plus. iked ma prekvapuje ze z fei - mas pocit, ze kazdy si mohol tolko zobrat? alebo to bolo len tvojou vynimocnostou/zazratostou?

    doktori a pravnici su samozrejme nieco uplne ine, neviem si vobec predstavit, ako vobec dokazu fungovat, takze neviem nakolko su tam naucene informacie vyuzivane.

    a kto vie co sa bude tym ludom hodit? podla mna totiz absolutne chyba nejaka aktivita ohladom vhodneho curricula. nejaky feedback od ludi, ze ktore veci potrebuju, a ktore im boli zbytocne (ehm, napr. nepouzivana elektronika v 20-rokoch starych pocitacoch, ktora s dnesnymi pc nema nic). iked na tom ma podiel aj skolstvo, a ucitelia, ktori nemaju odvahu/energiu riesit veci po svojom. Senegal som spoznal vdaka kiva.org :) ale nemyslim, ze je to nieco co potrebujes vediet. je vela krajin. skor len nejaky prehlad. ani hlavne mesta mi nepridu uzitocne (davno som zabudol tie co som nepouzival). chemia mi napriklad pomohla lepsie rozumiet svetu, patternom.

    samozrejme som prehanal v tom clanku. bol pisany pod tlakom emocii. ale dakujem za tuto konstruktivnu reakciu. :) stale vsak plati, ze diskusia o skolach je velmi zanedbavana. neviem kde je chyba, ale nechat to tak nemienim. bars nech sa aj popalim.
    more children: (1)
  • 001234560513047705130494
    JO!
    mas super nazory. velmi podobne veci by som mohla napisat o studiu dejin umenia. ale ani zdaleka by som to nevedela tak vyborne zhrnut