cwbe coordinatez:
866
1551575
637622
1313592
754074
6187467
6187506
6284030
6287281

ABSOLUT
KYBERIA
permissions
you: r,
system: public
net: yes

neurons

stats|by_visit|by_K
source
tiamat
K|my_K|given_K
last
commanders
polls

total descendants::12
total children::1
show[ 2 | 3] flat


v poslednej dobe tych failov stretam dako dost :( nie je to tak davno co mame s id oolerin za sebou vyskum v Abchazsku, ruska vyprava totalne ze v pici sme cumeli co sa to tam robi, rozkradanie lokatity, alebo ak to vznosne chceme nazvat vyskum, tak to Schlieman v Troji obohatil vedu viac, tak to co sme tam zazili...




00000866015515750063762201313592007540740618746706187506062840300628728106287824
lilith
 lilith      22.10.2011 - 23:36:02 , level: 1, UP   NEW
Tak to tam kybca robila poriadky :)

O pritomnosti a spravani slovakov v Abchazsku mam trochu inu verziu, koli ktorej som sa hanbila pred riaditelom archeologickeho ustavu ako pes. Poznam svojich kolegov roky rokuce a robila som mnohymi z nich, cize teraz neviem..

0000086601551575006376220131359200754074061874670618750606284030062872810628782406289071
oolerin
 oolerin      23.10.2011 - 20:53:40 , level: 2, UP   NEW
povodne som sa chcel tiez vyjadrit ale Siren to vystihla viac nez dostatocne...

0000086601551575006376220131359200754074061874670618750606284030062872810628782406289028
Siren
 Siren      23.10.2011 - 20:25:44 [1K] , level: 2, UP   NEW
Neviem Biba ako dobre poznas svojich kolegov, ale situacia v Abchazsku bola nezvladnuta z ruskej strany. A vobec ma neprekvapuje ze na nas nakydali tu najhorsiu spinu.

Skakov na vyskum nemal rozpocet bol zo situacie nervozny, neustale pil a prejavoval sa agresivne. Spravali sa ku nam ako ku detom v pionierskom tabore a snazili sa nas sikanovat. preco sme boli hromozvod prave my sa len dohadujeme. neboli sme jedini ktorym sa nepacilo, avsak ruski dobrovolnici mali moznost sa zbalit a odist prec a tak ich aj vela urobilo.

Sikana siahala az po upratovanie exprementov, kde sme byvali a podobne, cely cas sa to len stupnovalo, Sasa sa nam niekolko krat vyhrazal bitkou a nasilim, neviem ci je toto kolega ktoreho poznas, mame to natocene na telefon, teraz to ale nebudem nikam uploadovat, pretoze to bude pouzite formalne.

Dalsi problem bol v tom ze sme nechceli chlastat do nemoty a preto nam vraj bolo vycitane ze sa nesocializujeme. a ze sme sa ozvali proti veciam s ktoymi nesuhlasime (napriklad upratovanie hovien v naplni prace), a tiez nam bolo niekolko krat zdoraznovane, ze sme z europskej unie a preto sme nepriatelia abchazska.

Asi predposledny den nasho odchodu nas bezmyselne vyhnali v dazdi na lokalitu kde sme premokli premrzli a vsetky baby sme dostali zapal mocoveho mechura takze sme nasledujuci den, takisto v dazdi odmietli ist na lokalitu, kde by sa zase len moklo chlastalo a nepracovalo. Nechali nas chore tri dni bez jedla v meste, kde najblizsie miesto kde sa dali zohnat potraviny bolo cca 30km.

tiez sme zazivali vyjednavania, v ktorych ani neviem o co vlastne islo, ale pan Skakov si na to vzdy bral celu bandu akademikov a podgurazeny alkoholom sa snazil vyvolavat konflikty a kozu nam zachranil len nas Abchazsky hostitel, ktory nas branil vlastnym telom. plus jeho priatelka, slovenka ktora nam mala robit tlmocnika, ktora nas tam vlastne zavolala, ma vazne psychicke problemy a nasu situaciu nam neustale zhorsovala podjebavanim. Jej problemy vo vztahu boli evidentne a kedze videla ze Sasa je proti nam zamerany tak ho este hecovala. To akym spobom to robila boli spinave intrigy.

Neviem ci vsetky archeologicke vyskumy funguju vojenskym rezimom a zastrasovanim z pozicie autority o co sa tam Skakov pokusal, stale dufam, ze existuju aj kultivovani rusi. Clovek by fakt necakal, ze clovek vedec a akademik sa moze spravat tak primitivne ako sme zazili, nebolo vobec mozne sa ludsky dohodnut o nicom.

Dalsia vec je sposob vyskumu, kde sa vobec nedokumentovalo, nekreslilo, ani sa nezameriavali nalezy (vedenie ani netusilo ze ma nivelak, kym sme si ho nevypytali na vytycovanie sond.) nozikmi sa vyhrabavali a vypáčovali nalezy, cim sa ich aj vela pokazilo. brali sa len pekne nalezy, koralky ktore neboli cele sa vyhadzovali. To bolo asi tym, ze kopaci boli dobrovolnici z radov kadernikov a ucitelov, ktori mali za ukol doniest nalezy a vedenie bolo mimo lokalitu, prevazne nalozene v liehu. My ako archeologovia sme museli klcovat les, zacistovat sterilne sondy a to niekolko krat za sebou tu istu, prehadzoval haldy, vytycovat sondy. Sposob kopania mame takisto dokumentovany, nie len fotkami, ale aj videami, ale vravim, zial zatial ti to nemozem posunut.

ja som slusny clovek, uplne normalny archeolog, nie som ziadna rozmaznana opica ani burzuj, som ochotna makat, aj nieco prekusnut, aj ustupit v zaujme zachovania dobrej sveobecnej nalady a konflikty do ktorych sa dostanem riesim pacificky ujasnenim si veci z oboch stran a vzajomnou dohodou. tak isto mozem rucit za partiu slovakov, ktora sa na ten vyskum pozbierala, ale sikana co sme tam zazili bola fakt nezasluzena, neopodstatnena a dost hrozna.

skus si to mozno vypocut z viacerych zdrojov... Mozem ti povedat ze za nas sa teda hanbit nemusis, ja som na kolegov ktori boli v tych srackach so mnou hrda, pretoze situacia ukazala kto je aky charakter.

000008660155157500637622013135920075407406187467061875060628403006287281062878240628902806289377
lilith
 lilith      23.10.2011 - 23:39:14 , level: 3, UP   NEW
Nic v pohode, to uplne chapem, ja pisem zle a ani nemusim byt rozhodena.

Ja ani slovom nehodnotim, co ste tam robili a ani sa nezberam, skor mi je uprimne luto, ze vam to vypalilo takto. Ja som v terene som v terene desat rokov po dva mesiace z roku a v RF som presla kvantum expedicii a nikdy som podobnu skusenost nemala, ani nepocula o nej, hoci su miesta, kam by som nesla - prave koli rozpoctu a tvrdym podmienkam (obe su na Kavkaze). To ako sa v expediciach pije je mi zname a zavisi to, bohuzial, od sefa. Ja som zaviedla na Urale suchy zakon a tak je to v hore dalsich miest.
Skratka, nevyzera to dobre, to co si opisala a Skakov urobil jednu jedinu chybu: ze vas okamzite neposlal aj pre vase dobro prvym vlakom prec (do inej expedicie, kedze v okoli robia minimalne dalsie tri a na navrat domov by to bol drahy spas).
Zatial som to pocula z ruskej a z abchazskej strany a je mi jasne, ze su ine. Aj ked, objektivne chyba nikdy nebyva jednostranna a odmietam zaver, ze v Akarmare sa cielene terorizuju ludia.

Imho co sa tyka socializovania, smola je, ze alkohol je jeden z prostriedkov. Konflikty na vyskumoch su stare ako archeologia a kazdy to riesi po svojom. Francuzi si mozu dovolit vodit so sebou do zloziteho terenu psychologov, ktori drzia a buduju kolektiv. Niekedy na to staci sef, niekedy prispieva kulturny antropolog. Tazke podmienky, mala uzavreta skupina a navyse izolovana v horach (stepi, pusti atd) je vzdy jeden velky problem. Ludia sa to snazia prekonavat vela sposobmi, lebo nekompletny tim je pruser. Preto vravim, ze mal mat stipku rozumu a dat vam moznost ist inam. Uz extremne nezodpovedne od neho bolo brat tolko neznamych a este aj inojazycnych ludi, kde riskoval ze sa nieco dost posere a on strati polku timu. Ja by som sa asi neuchlastala, ale psychiatria to je uplne konkretne.

Co si ale dovolim poznamenat, sa tyka metodiky. Myslim, ze bolo od zaciatku jasne, ze nejde o vyskum planigrafie paleolitickeho naleziska a myslim, ze predstavy o tom, ako sa co moze kopat sa rozna. Nikto z nas tu nema skusenosti s vyskumom takehoto naleziska a mam pocit, ze nam nejako nenalezi komentovat roky fungujuci vyskum.

Viem ako pracuju. Vyrocne spravy su dostupne na poziadanie v ramci cinnosti terennej komisie. Podla predoslorocnych sprav bol vyskum aj metodika celkom v poriadku a vykradanie naleziska su velmi silne slova. Nivelak sa nepouziva na rade slovenskych vyskumov (tych styri a pol co mame) v ovela zavaznejsich dovodoch a v X vyskumoch ktore som navstivila mimo SR a RF, lebo niekedy na to proste nie je dovod. Skusenost je prave schopnost zhodnotit situaciu a vediet co s vrstvami mozem a co nie zeano a nie skostnatele sa drzat toho jedineho co viem. Ak s metodikou aj nesuhlasim, prejavim kusok respektu voci cudzej skusenosti a nekritizujem to, za to su specialne plateni ini ludia.
Ak mu tento rok uletel dekel a nic nekreslil a nedokumentoval, buduci rok nedostane povolenie na vyskum, o tom absolutne nepochybujem. Rusi s Nemcami maju jenu z najprisnejsich terennych metodik na svete a komisia mu to proste nezhodnosti - polovica je mimo akademie a az na par vynimiek na nu nikto nema dosah.

Ach a sorry za nemiestnu otazku na zaver..ale my sa pozname? Pardon ak hej, IDcka je niekedy tazke priradit k mojmu okoliu.

00000866015515750063762201313592007540740618746706187506062840300628728106287824062890280628937706290956
Siren
 Siren      24.10.2011 - 20:10:32 , level: 4, UP   NEW
nie osobne sa nepozname, iba z kybce a z oolerinovho rozpravania, ale urco sa dakedy stretneme...

Ako to s tou dokumentaciou bude fakt neviem, pretoze jeden "ucitel" co tam kopal uz viac rokov za sebou vravel ze kope sa vzdy rovnako a dokumentaciu z minuleho roka sme mali v ruke a fakt dufam, ze to nebolo vsetko fikcia, ze tento rok to bol predsedens.

Ak mu ide o licneciu, tak sa fakt necudujem, ze na nas este kyda spinu kade chodi, lebo potom mu ide o kejhak... Ja som kopala dva roky v Grecku a par slovenskych vyskumov, ale aj nearcheologovia si vsimli ze nieco nie je v poriadku... Skakov nam vykladal ze miestny pohreby ritus pozostava z jednej velkej jamy kde ich kazdych par rokov premiesavali, ale ked sme im ukazali ze sme nasli jasne hrobove jamy, dali nam prehadzovat haldy...

0000086601551575006376220131359200754074061874670618750606284030062872810628782406289028062893770629095606291565
lilith
 lilith      25.10.2011 - 02:18:46 , level: 5, UP   NEW
Nejde mu o licenciu, ale o povolenie na vyskum, co su rozdielne veci. A s vami to nema absolutne nic spolocne, nemate na to rozhodovanie dosah ani teoreticky. Kazdemu je jasne, ze jediny a kardinalny problem bol v komunikacii.

Lenze cele akarmarske pohrebisko JE (pri vsetkej ucte k mrtvym) jedna velka jama odpadu, takmer bez systemu! Reutilizovane hrobove jamy, jednotny horizont odpadkov a kosti, cele zvrchu niekolkokrat zapalene a systematicky rozkradane od doby zeleznej po dnes! Lebo to je v skratke cely kolchidsky ritus. A vedia to tam vsetci, ma prekvapuje, ze ak to zle vysvetlil Skakov, nezopakoval vam to tam niekto zo starsich. Ze vyse desatrocny vyskum (uz druhy v poradi) neukazal ani pol zaujmavej konstrukcie abo systemu, nic okrem typologie. To viem este aj ja a nie je to ani moje obdobie.

000008660155157500637622013135920075407406187467061875060628403006287281062878240628902806289377062909560629156506291799
Siren
 Siren      25.10.2011 - 10:36:19 , level: 6, UP   NEW
dobre bezohladu na to co si myslis ze tam je (co sa asi viac rokov o tej lokalite pise) a co sme tam videli my (nehovoriac napr o vyhadzovani zlomenych kostenych koralikoch, niceni nalezov vypacovanim ich zo zeme a absolutna absencia vedenia na ploche), spravanie toho cloveka ma neprekvapilo len v porovnani so vzdelanym vedcom ale aj v porovnani s omnoho primitivnejsimi spoluobcanmi. Ten clovek sa sprava ako zviera. Chybu v komunikacii vysvetluj niekomu kto sa ta snazi ohrozovat na zivote, kto ti zakaze pristup do kuchyne a snazi sa ta nechat choreho o hlade niekolko dni, akokolvek podla vas nekorektne sme sa srpavali, alebo zle kopali a snazi sa ta takto vytrestat za veci, ktore s vyskumom vobec nesuviseli. To nie je vznosne nazvana chyba v komunikacii, neslo o hadky.

alebo si myslis ze je ich postup spravny? ved si predstav tu situaciu, mas na vyskume cudzokrajnych studentov a povedzme ze nesuhlasia s tvojou medotikou (co ani nie je nas problem, ale povedzme ze takto je situacia interpretovana z ruskej strany) tak riesenim je ze sa im zacnes vyhrazat bitkou a ohrozovat ich na zivote? Tvoji ruski kolegovia ktorych sa tu snazis obhajovat si nas v skupine obstali, spinavo nam nadavali a snazili sa provokovat nasilie, jeden na druheho pokrikovali drzte ma lebo ich zabijem a ukrajinsky "kolega" si nosil na taketo stretnutia noz. Neublizili nam len preto ze sme mali podporu miestneho abchazskeho obyvatelstva, ktore sa za nas postavilo. Toto nie je chyba v komunikacii toto su skutky. Viem ze je to tazko uveritelne ale potvrdi ti to 6 dalsich ludi, ktori tento teror zazili so mnou a potvrdia ti to aj ruski dobrovolnici, ktori boli lucidni a tajne nam nosili jedlo...

00000866015515750063762201313592007540740618746706187506062840300628728106287824062890280628937706290956062915650629179906291819
Siren
 Siren      25.10.2011 - 10:42:25 , level: 7, UP   NEW
hawk, dohovorila som aby tato debata neprerastla do flejmu. a nepis mi prosim ta s vykricnikmi ked si situaciu nevidela nezazila, som na to citliva.

00000866015515750063762201313592007540740618746706187506062840300628728106287824062890280628937706290405
oolerin
 oolerin      24.10.2011 - 15:12:14 , level: 4, UP   NEW
ach Bibs toto je skor tema na osobnu debatu.

tak isto ako nas nenapadlo pochybovat o dusevnej pricetnosti vedenia vidim ze aj ty predpokladas ze sa aplikovala sice ina, ale predsa aspon nejaka metodika... ale ked vidim ako niekto rozkopava hroby a tvrdi ze to su len roztrusene nalezy nepotrebujem ziadu hlbsiu znalost situacie

jednym z problemov bola urcite temer uplna absencia komunikacie medzi nami a Skakovom, ale potom ked sme uz zacli trochu rozumiet / hovorit rusky uz ziadnu diskusiu nepripustal a len sa nam stale vyhrazal.. proste total fail

ad teror: ked sa Skakov Sari (id Siren) vyhrazal ze ju zmlati ak doma bude reportovat o tom co sa tam dialo nepovazujes to za terorizovanie?

viem ze to vsetko znie neuveritelne, ale take su fakty a je nas 7 ludi ktori to mozu potvrdit

jo a o inych vyskumoch v okoli sa nikto nezmienil a odist sme nemohli kedze listky na vlak bolo treba kupovat mesiac vopred a ja som mal aj tak vytknuty clenok a nebol som schopny vacsich presunov (museli by ma asi niest aj s ruksakom az do Moskvy :))

0000086601551575006376220131359200754074061874670618750606284030062872810628782406289028062893770629040506291111
ybz
 ybz      24.10.2011 - 21:48:36 , level: 5, UP   NEW
eh no uprimne vas lutujem jak tam s vami vydrbali.. ale tiez mi to nieco pripomina z vyskumu v taliansku kedysi.. proste zaklad je komunikacia a ak clovek nema zistene ze ci dana skupina hovori aspon po anglicky, tak to nema vyznam vobec riesit imho.. zas druha vec je ze aky su tam ludia po psychickej stranke.. z celeho pribehu mi to pripada tak, ze pan Skakov dostal iny nazor na svoj vyskum a metodiku a bol z toho podrazdeny.. to tak byva ked clovek natrafi na nespravneho typka..

0000086601551575006376220131359200754074061874670618750606284030062872810628782406289028062893770629040506290461
lilith
 lilith      24.10.2011 - 15:41:41 , level: 5, UP   NEW
Uplny suhlas, hadam sa cez zimu podari zasocializovat sa niekde u Certa a pokecat. Mrzi ma, ze vas nenapadlo ozvat sa mi skor ako posledny den, rozhodne to mohlo dopadnut uplne inak :(

000008660155157500637622013135920075407406187467061875060628403006287281062878240628902806289032
Siren
 Siren      23.10.2011 - 20:27:50 , level: 3, UP   NEW
sory za gramaticke chyby, ked na to spominam som este trochu roztekana...