cwbe coordinatez:
101
63539
63556
1122092
5022544

ABSOLUT
KYBERIA
permissions
you: r,
system: public
net: yes

neurons

stats|by_visit|by_K
source
tiamat
K|my_K|given_K
last
commanders
polls

total descendants::25
total children::3
4 ❤️


show[ 2 | 3] flat


nejaká literatúra týkajúca sa psychického vývinu detí a "výchovnej" problematiky, ktorá sa mi zapáčila a vpodstate sadla na naše názory a predstavy o prístupe k deťom:


Rufo M
Pusť mě ale neopouštěj
O tom ako je pre deti dôležité pripútať sa k rodičom a neskôr sa od nich dokázať odpútať. opisuje ako by mal vyzerať zdravý vzťah rodiča a dieťaťa, tiež ako môže nesprávne pripútanie alebo nemožnosť odpútania sa škodiť vo vzťahoch s ďalšími ľuďmi a pri vytváraní zdravej sebaúcty.


Rogge Uwe-Jan
Deti potřebují hranice,
Rodiče určují hranice

Dosť často sa stretávam s polemikou ako vychovávať deti - večšinou sa jedná o extrém - buď prísna výchova alebo príliš uvolnená. no a tu som konečne objavila opis ako riešiť konkrétne konfliktné alebo problematické situácie a necítiť sa pritom ani ako tyran, ani ako rodič ktorý si nechá skákať po hlave. Na konkrétnych príkladoch skutočných rodičov s deťmi - z rôznych oblastí (správanie sa v obchode, vymýšľanie si a klamanie, neslušné slová, vzdor, otázky sexuality, detského násilia a agresivity) sú načrtnuté možné alternatívne postoje, ktoré môžu rodičia zaujať. autor sa tiež snaží poodhaliť motívy, ktoré deti vedú k správaniu, ktoré je často chybne vykladané ako provokácia alebo "zloba".
no a tiež upozorňuje na chyby ktorých je lepšie sa pri výchove vyhnúť, opisuje spôsob komunikácie s deťmi, kladenie rozkazov a namiesto trestu nastoľuje vo výchove skôr "dôsledky".

Jiřina Prekopová
Když dítě nechce spát

snaží sa dopátrať pôvodu spánkových porúch malých detí a navrhnúť ako ich "riešiť", ako sa vyvarovať chýb pri uspávaní a učení dieťatka na pevný režim.




000001010006353900063556011220920502254405038207
rucho
 rucho      28.11.2009 - 18:58:27 , level: 1, UP   NEW
Etalonom medzi knihami o psychickom vyvoji dietata je Jean Piaget: Psychologia dietata. Bohuzial na SVK ju uz nekupite (beznadejne vypredana), mne ju brat doniesol z Prahy pred 2 tyzdnami, vydavatelstvo Portal este ma nejake kusy.

000001010006353900063556011220920502254405027834
your biggest fan
 your biggest fan      23.11.2009 - 09:18:09 , level: 1, UP   NEW
"vpodstate sadla na naše názory a predstavy o prístupe k deťom"

..presne tak, musi to sadnut cloveku do uz existujuceho/tuseneho nazoru.

add knizky ako take: je toho na kniznom trhu vela, nepreberne, niekedy tazko sa zorientovat. (Vydavetelstvo Portal ma tradicne fajne tieto popularno-psychlogicke publikacie), ale tiez je toho stale vela.

dik za filter v dostupnej literature :)

000001010006353900063556011220920502254405026021
mamaralo
 mamaralo      21.11.2009 - 21:52:22 (modif: 21.11.2009 - 21:53:35) [3K] , level: 1, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
ja mam teraz taku novu vychytavkovu ze P. Kopriva a kol.: Respektovat a byt respektovan,
zatim som len prelistovala, nestihla kupit, ale celkovo je o tom,
ake moze byt destruktivne pouzivanie trestov vo vychove, a naopak ake efektivne je naucit
sa riesit konflikty, ako sa naucit pocuvat deti a jednat s nimi ako s partnermi, ako sa oslobodit z nadradenej pozicie ja-vychvavatel, a pritom stale niest zodpovednost... (nieco medzitym co si popisala vyssie) a tiez
ako sa nevinit ked nebudem idealny rodic (tzn. stopercentne supportivny, empaticky etc...)

00000101000635390006355601122092050225440502602105027258
randlover
 randlover      22.11.2009 - 21:31:31 [2K] , level: 2, UP   NEW
Hej, my chodíme teraz na kurz v Brne. Knižku som zatiaľ nečítal (len náhodne otvoril a začítal sa) a bol som skeptický, keď ma tam žena dotiahla, ale asi po prvej hodine som videl, že na tom niečo je a odvtedy som fanda :)

Celkom haluz bola práve téma "tresty". Mali sme sa jeden po druhom spomenúť na pocity, aké sme mali, keď sme boli v detstve trestaní (tí, čo nechceli, poslali slovo ďalej - i takí sa našli). Bolo to dosť emotívne, aj na mňa, starého cynika. Pointa je v tom, že nikto, vôbec nikto tie pocity nemal pozitívne, a takmer každý zvykol dodať, že trest ho naučil skôr rafinovanosti či tvrdosti, než že by prestal robiť to, čo nemal. Neviem, či Yossarian nižšie knižku čítal, nemienim sa s ním púšťať do ďalšej debaty, ale myslím, že jeho reakcia je taká obyčajná reakcia väčšiny. Tak ako som sa na základke stretol s tým, že keďže mojich starších spolužiakov šikanovali, tak oni budú nás, tak aj v spoločnosti ja zavedené, že "dieťa sa musí trestať" a už sa o tom nediskutuje (vtipný bol príklad, že malý chlapec tak dlho mláti mladšieho brata, až to otecko nevydrží, prehne ho cez koleno a dá mu na zadok "Ja-ti-dám-mlá-tiť-slab-ších!"). Prísť na to, že to je viac mýtus, než pravda, na to to stačí otvoriť oči a uši racionálnym argumentom.

Tu napríklad nikto nehovorí o tom, že deťom netreba dať mantinely. Naopak, bez nich sú deti neisté a má to kopec zlých dôsledkov. Ide o to, že dať hranice možno aj rešpektujúcim spôsobom: Každé zlé konanie má predsa svoj prirodzený následok, inak by sme ho nezakazovali. Trest je neprirodzený následok, nespojí sa v detskej hlave s tým konaním (spojí sa len v tom zmysle, že po tomto príde trest, ak ma uvidia, nie, že toto inherentne spôsobí tento negatívny výsledok). Preto je správnejšie, berúc dieťa ako partnera a rešpektujúc jeho schopnosť chápať veci, vysvetliť mu, že neumyté zuby povedú ku kazom, než ho trestami nútiť robiť niečo, čoho zmysel nechápe, hoci by mohlo.

Tak veľa šťastia pri uvádzaní do praxe, jednoduché to nie je ani trochu :)

0000010100063539000635560112209205022544050260210502725805029580
bib
 bib      23.11.2009 - 23:29:58 , level: 3, UP   NEW
toto ma byt iba vtipna vsuvka.
13 rocna dcera pred par dnami ukazala na nete 4 rocnemu syncekovi fotku pokazeneho chrupu.
myslim, ze pri pohlade na tu fotku zostal sokovany. uprimne, aj mna naplo.
tiez sme mu povedali, ze pokazene zuby bolia a nedaju sa vratit naspat na pekne biele.
drhne poctivo.

0000010100063539000635560112209205022544050260210502725805027396
mamaralo
 mamaralo      22.11.2009 - 22:42:41 , level: 3, UP   NEW
ej, super, celkom zavidim ten kurz, sla by som sa kuknut
a dotiahla by som tam aj svojho muza hehe
mozno raz zacnem ja take robit na SVK:)

000001010006353900063556011220920502254405026021050272580502739605027843
randlover
 randlover      23.11.2009 - 09:29:43 , level: 4, UP   NEW
Robia tie kurzy aj na Slovensku, v Bratislave minimálne: http://zkola.cz/zkedu/rodiceaverejnost/vzdelavaniprodospele/respektovat/prehledplanovanychkurzu/29727.aspx

00000101000635390006355601122092050225440502602105027258050273960502784305138797
mamaralo
 mamaralo      21.01.2010 - 16:47:11 , level: 5, UP   NEW
som sa tam prihlasila, som zvedava a tesim sa
a chcela by som tam dotiahnut aj muza, ale on pojde len ked nam daju zlavu :)

00000101000635390006355601122092050225440502602105026337
Yossarian
 Yossarian      22.11.2009 - 10:56:44 [1K] , level: 2, UP   NEW
dieťa nie je Tvoj partner
dieťa je Tvoje dieťa a musí mať rešpekt, aj napriek zdravému sebavedomiu
poznám jednú prdlú pani učiteľku, čo všetko diskutuje s dieťaťom
Chlapec má 4 roky
Bežne ju bije, a bije aj svojho 90 ročného pradedka
a hlavne sa posiera, lebo proste nesúhlasí s argumentami matky, že posieranie je zlé, on má na to svoj isto správnejší názor

je to pičovina aj v prírode rodičia nie sú partneri, americký sposob produkcie debilov :)

0000010100063539000635560112209205022544050260210502633705029862
prln
 prln      24.11.2009 - 07:12:43 , level: 3, UP   NEW
ja si myslim ze tieto knizky su fajn ale len do tej miery aby sa rodic vyhol pri vychove nejakym extremnym preslapom. vychovavat dieta podla knizky je picovina. Je treba rozlisovat situacie kedy dieta moze byt partner a kedy nie.

0000010100063539000635560112209205022544050260210502633705029679
svarga
 svarga      24.11.2009 - 00:10:12 (modif: 24.11.2009 - 00:15:05), level: 3, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
vymyslas si a davas to z extremu do extremu.

myslim, ze nazory ktore tu boli predtym napisane, boli spravne - ze dietatu mas byt partnerom. raz bartoska povedal dobru vetu ze "deti mozeme vychovavat do troch rokov, potom im mozeme iba davat priklad"...

bitka nic nevyriesi, ani zakazy. myslim si - a aj z vlastnej skusenosti viem - ze ovela viac pre deti ako zakazy, vresk a bitie znamena (a funguje) diskusia a vysvetlenie suvislosti a hlavne vlastna skusenost. jednoducho dietatu ukazat, ze PRECO by sme od neho mali vyzadovat to ci ono, ci preco by to ci ono nemal robit...

druha vec je dolezita, ze dietatu neustupit a nenechat sa nim ovladat. proste dosiahnut svoje za kazdu cenu (niekedy treba fakt bozsku trpezlivost a nervy) lebo si rodic. ale empaticky a sposobom aby to dieta POCHOPILO preco a samo zhodnotilo spravnost toho rozhodnutia.

pises ze dieta bije dedka a mamu. tak mu ukazeme ze co je to bitka. samoska nie ze ho zrezeme, ale ze co to znamena. a zaroven rozmyslame ze preco to robi - nahromadena energia, potreba ventilacie? tak mu to umozmime. je plno aktivit pri ktorych moze trieskat, kricat, vybit sa. hoci aj mech, ci balon - nech bije ostosest. preco nie? len aby pochopil ze ked bije cloveka, alebo aj zviera, nie je to bez dosledkov.

my aj pri mojom synovi ked klamal (co bolo zlozitejsie aby to tri a pol rocny pochopil preco je to zle) vyriesili - ked sme si hladni sadli na veceru, jemu sme nenalozili a hovorili sme ze papal. on ze nie a my ze ano. zacal fnukat a my ze budeme klamat ako on a povieme ze jedol a tak papat nedostane. lahko pochopil ze aky je problem s klamanim a prestal. samoska ze sme debatili o tom predtym aj potom a skoncilo to smiechom, ale velkym poucenim. tolko ja k tomu...

000001010006353900063556011220920502254405026021050263370502967905032379
adja
 adja      25.11.2009 - 12:08:42 , level: 4, UP   NEW
dobry priklad, ako "potrestat" klamstvo. Nas priklad: Dany klamal opakovane, ze v skolke vsetko zjedol, aby dostal nejaku malu sladkost. Potom to prasklo a co teraz? No...priznam sa, ze som nezachovala cool face, ale dala som najavo, jak strasne sa hnevam a som smutna.... Trest nakoniec bol, ze isiel spat vecer sam, lebo klamar musi ist spat sam, aby mohol rozmyslat, preco klamal. Ale vobec neviem, ci som dobre spravila, alebo nie. Kazdopadne, odvtedy Dano neklame. aspon mam ten pocit:-) Ono, knihy su fajn vec, ale ked som skutocne vytocena spravanim syna, tak mam pred ocami tmu a na mudre poznatky uz nie je v hlave priestor.

00000101000635390006355601122092050225440502602105026337050296790503237905034242
mamaralo
 mamaralo      26.11.2009 - 11:28:29 (modif: 26.11.2009 - 11:30:54), level: 5, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
fajn bolo prave to, ze si vyjadrila svoju emociu - ze sa hnevas a si smutna

my sme mali vcera take a to je myslim klasika v kazdej rodine,
ze mne sa nechce umyvat si zuby... tak som Terke povedala, ze ked si nebudes umyvat zuby,
budes mat diery a zuby ti vypadaju a bude ta boliet pusinka, tak si vyber.. samozrejme ze
hned utekala umyvat :)

0000010100063539000635560112209205022544050260210502633705029679050323790503424205036466
adja
 adja      27.11.2009 - 15:39:42 , level: 6, UP   NEW
ono to vobec nebolo tazke ukazat chlapcovi emocie, kedze som sa triasla od zlosti:-)) takze toto islo v podstate same:-)) najhorsie bolo rozhodnut sa, ze co dalej? Ci ho najprv rozsekat na gulas a potom mu zarazit vecernicek az do dospelosti, alebo naopak...ozaj to by ma zaujimalo, ze jak riesite tu fazu potom, ked uz dieta pochopilo, ze sa nezachovalo spravne, mamka je este napaprcena, ale treba sa pomerit, aby to nesklzlo niekam inam. Ja to teda vacsinou robim tak, ze to cele zhrniem, vyvodim z toho, ze co cakam nabuduce a sa teda na tom dohodneme - cize si dame ruku a urobime kopyto-jelito-plati to...:-)

00000101000635390006355601122092050225440502602105026337050296790503237905033778
svarga
 svarga      26.11.2009 - 00:02:20 , level: 5, UP   NEW
dobre si spravila. super podla mna. da sa mozno aj inak, ale toto bol fajn pristup

00000101000635390006355601122092050225440502602105026337050296790503237905032493
alienka
 alienka      25.11.2009 - 13:02:28 , level: 5, UP   NEW
dobre si spravila ada.

0000010100063539000635560112209205022544050260210502633705029146
blondava mrha
 blondava mrha      23.11.2009 - 19:55:47 , level: 3, UP   NEW
hehehehee toto ma strasne rozosmialo
suhlas

0000010100063539000635560112209205022544050260210502633705027885
adam
 adam      23.11.2009 - 09:52:28 (modif: 23.11.2009 - 10:01:41), level: 3, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
že ju bije a posiera sa nie je dôsledkom toho, že sa s ním rozpráva a pani učiteľka má problém, ktorý by nevyriešilo ani keby chalana bila ako žito. Nedostatok autority nenahradíš fackami.

edit: ale samozrejme aj rozprávať sa musíš vedieť, nie je rozprávanie ako rozprávanie

0000010100063539000635560112209205022544050260210502633705026896
mamaralo
 mamaralo      22.11.2009 - 17:28:04 (modif: 22.11.2009 - 17:29:31), level: 3, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
sak ja som nikde nenapisala ze dieta nema mat respekt:)

len dieta respekt voci osobe ktora s nou manipuluje
mat sice bude, ale len preto, aby si mohlo robit co ono samo chce,
zacne samo manipulovat
dam priklad:
dieta nieco neurobi, dostane trest (napriklad, ze nebude kukat telku),
povie si, o pohoda, nebudem kukat telku no tak budem robit nieco ine,
ten trest vydrzim, a aj tak ma navrch... nauci sa vydrzat vsetky tresty
a kazdy krik, len preto aby malo pokoj... ale nie preto ze sa naucilo nieco o svojom spravani...

to bol len priklad toho ako mozu tresty vo svojej podstate nicit moralku

tvoj priklad je vsak extremny, u takeho dietata sa samozrejme neda postupovat
"mojim ludomilnym" (ano, obcas si stym tiez pridem malo pochopitelna) sposobom,
preto ze ten system je chory sam o sebe... a to je uz o niecom inom.

000001010006353900063556011220920502254405026021050263370502689605027874
barborella
 barborella      23.11.2009 - 09:45:43 , level: 4, UP   NEW
ale prt, úplne si pochopiteľná! :-)

000001010006353900063556011220920502254405026021050263370502689605027417
mimmon
 mimmon      22.11.2009 - 22:53:44 , level: 4, UP   NEW
ok, o nieco poziadam dieta a ono to nespravi, tak si zasluzi trest, napr. to nepozeranie telky. Ked hovoris, ze to nie je spravne, akym sposobom potom na dieta dolahnu dosledky jeho konania?
Tusim by som si to mal precitat, lebo mi unika tento koncept netrestania.
Mam este dost male deti, takze momentalne riesime len situacie typu: ak chces pozerat rozpravky, najprv si musis upratat hracky. A ked si ich neuprace, tak nebudu rozpravky. A sice je to nasledok ich (ne)konania, je to predsa len forma trestu.

00000101000635390006355601122092050225440502602105026337050268960502741705034264
mamaralo
 mamaralo      26.11.2009 - 11:37:07 (modif: 26.11.2009 - 11:41:05), level: 5, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
s takym stvorrocnym sa uz da debatit o tom,
aky nasledok ma ked si neupraceme... nemozeme predsa ist spat na postel kde su hracky
a len ich odsunut, zacnu sa nam tam kopit a o dva dni si nebudeme mat kam lahnut,
na hracky sada prach, rychlejsie sa nam znicia a nebudu nam fungovat,
tatik bude musiet chodit viac doprace, aby zarobil na nove hracky, a tym bude menej s nami... co ja viem :)
ved mysli o krok vpred ako len naupraces si-nebude rozpravka
to sa mi zda take kratkozrake (a decka to prekuknu kolkokrat.. a povedia ze radsej nebudem pozerat rozpravku).. nevravim ze ja to kopeckrat nepouzivam :)

nasledok ich nekonania nebude zakaz rozpravky,
ale vedomie co svojim konanim/nekonanim mozu sposobit, naucis ich imho tak mysliet zodpovednejsie,
zodpovednejsie v principoch, nie len byt slepo poslusny, das im na vyber, mozes konat takto alebo takto.. a za taketo spravanie budes niest take a take dosledky.. dost dolezite pre zaklad kritickeho myslenia nie :)

debatit ked ma dakto amok je samozrejme o nicom, treba vystihnut pravu chvilu
ked je dieta nastavene pocuvat... a tiez nejde vsteko na prvy sup,
a tiez ziadna moja "rada" nie je zazracna...

0000010100063539000635560112209205022544050260210502633705026559
adja
 adja      22.11.2009 - 13:57:43 , level: 3, UP   NEW
suhlasim, tiez to teraz riesime doma dost intenzivne. Dano skusa vsetky mozne mantinely,neostava nic ine ako ukazovat hranice a tym aj svoju prevahu, bez toho sa to neda, inak by nas totalne zvalcoval. da sa byt partnerom v hrach, ale neda sa byt partnerom v pristupu k mladsej sestre (berie jej hracky), k jedlu (idealna strava cokolada a cukriky), k spanku (na co spat?), k hygiene (vsak vcera som si myl zuby) atd. Tam proste musi byt rodic sefik, co rozkazuje, jak to ma byt...a nie sluha, co skace okolo decka. Lahko sa pise, tazko sa realizuje, takze kazda rada dobra:-) aj ta americka, vsak preco nie...

000001010006353900063556011220920502254405026021050263370502655905028305
ne_ve_na
 ne_ve_na      23.11.2009 - 13:22:39 , level: 4, UP   NEW
nesuhlasim. Dieta je v prvom rade ludska bytost a ako taka si zasluzi respekt rovnako ako dospely clovek. Ta kniha popisuje ako jednat s dietom tak, ze mu ukazes svoj respekt voci nemu ako bytosti a voci jeho aktualnym schopnostiam (prisluchajucim jeho veku, rozumu atd) bez toho, aby si ho ako dospely svojim spravanim ponizoval, zhadzoval a pod.

Je to velmi podnetna kniha. Mnohe postupy v nej popisane mam v praxi uz odskusane a skutocne funguju.