cwbe coordinatez:
101
63539
63556
1122092
6528138
6528423

ABSOLUT
KYBERIA
permissions
you: r,
system: public
net: yes

neurons

stats|by_visit|by_K
source
tiamat
K|my_K|given_K
last
commanders
polls

total descendants::34
total children::3
show[ 2 | 3] flat


haha, este zarobis :)
moj osobny nazor je ze to je nedomysleny projekt, presne koli tymto
"vedlajsim" ucinkom. Naozaj sa uci dieta financnej gramotnosti, alebo sa vytvara priamo v skole podhubie pre manipulaciu s detmi?
Nepride mi ze prvaci si nejak extra uvedomuju hodnotu penazi. Ta nabita karta
je vlastne forma vreckoveho... co spravis, ak ti za tri dni minie celu predplatenu kartu?
Das mu dalsie prachy? A co s tymi cokinami? Mne by celkom vadilo kebyze si moje decko
kupuje samo cokoladky... Zaroven neviem ci by som sama odolala tlaku, ak by u nas v skole taka moznost bola... ze nekupit jej to.
Som zvedava na debatu ale :)

edit: ak mate piano dakto supnite sem tento clanok, tusim som ho citala v tlacenom sme
http://komentare.sme.sk/c/6262956/brejk-raja-do-detskeho-raja.html




00000101000635390006355601122092065281380652842306528748
psycho
 psycho      01.03.2012 - 15:11:46 , level: 1, UP   NEW
co je zle na cokoladkach?
kamarat mal v detstve plne skrine sladkosti od vselijakych navstev, a kedze ich mal tolko, tak ich moc nejedaval, nebolo to prenho vzacne

ja som ako cca 8-rocny odjedal cukor velkou lyzicou, lebo mi dali jednu kavenku za mesiac
ked uz som mal vlastne prachy, tak som si kupoval sladkosti vo vacsom mnozstve. za par mesiacov som si zaplnil nedostatok, a uz ich jedavam len zriedkavo. viac mi chuti ovocie, v sladkostiach je taka umelo sladka chut.

radsej uz odmalicka si vediet najst svoju mieru. ako v sebe potlacat potreby cele detstvo a byt z toho napaty.

0000010100063539000635560112209206528138065284230652874806529239
alisea
 alisea      01.03.2012 - 19:38:15 (modif: 01.03.2012 - 19:50:25), level: 2, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
a Willy Wonka tiez nemohol papat sladke a z tejto traumy veru az k velkej cokoladovni prepracoval.:))
zlata stredna ceta je dobra cesta. imho.
My sme sladke mali doma ale aj vela ovocia, nakrajany karelab, kolac, cukriky v pohariku, keksiky, vsetko ok, ked bola chut, kupilo sa ale zas u nas nikto nezjedol 4 horalky za den.) mamina ked videla, ze rychlo odbuda, povedala a dost,schovala a bolo. chces sladke? osup si mrkvu :D
.)

a stale to tak je. asi to zalezi aj od povahy, ale musis brat do uvahy, ze detom catso jedia ocka . ja aj teraz si kupim sladke ale nezjem ho hned, neham si ked pride chut. presne mi to tak ostalo , ako to aj bolo.
a tiez mam teraz malu neter, ktora by pojedla vsetko co vidi,rozbrble a podobne, takze pred nou napriklad treba sladkosti schovavat aby to neprehanala, respektive aby ich nevidela a oci jej nejedli :)zakazovat hovadina, prejedat hovadina, vyvazit je super .) aby dieta vedelo, ze moze, ale nie je to neobmedzene a vysvetlit, preco vo velkom mnozstve nie :D

edit : a btw. dalsia neter, co chodila do "alternativnej" skolky, kde im davali vela ovocia a zeleniny tak ta napriklad k sladkemu potom vobec sama neinklinovala, fakt potom si radsej mrkvu, jablko dala, som to vzdy obdivovala, ze wtf :D
teraz uz ale papa aj sladkosti, uz ma 13:D

*Light up, light up
As if you have a choice*

000001010006353900063556011220920652813806528423065287480652923906531500
svetielko
 svetielko      03.03.2012 - 10:56:10 , level: 3, UP   NEW
Ja som odjakziva jedla jablka, mrkvu, kalerab. Kludne som si sadla a cely surovy karfiol som zozrala na posedenie.
To ale vobec neovplyvnovalo to, ci som jedla aj ine veci.
A tiez, ked za den zje clovek 8 jablk, co sa mne hocikedy stalo, kedze jablka boli moje najooblubenejsie ovocie, tak to tiez nie je vyhra.;]]]

000001010006353900063556011220920652813806528423065287480652923906531498
svetielko
 svetielko      03.03.2012 - 10:53:53 , level: 3, UP   NEW
Ja teda neviem, o akom veku sa bavime, ale pri tych styroch horalkach, vtedy som uz mala dobrych 15.;]
A tymi horalkami to inak nebolo hlavne, lebo ja som si vselijake ryze vyvarala, pizzu piekla...
celkovo, v tomto vidim u rodicov velke zlyhanie, lebo mne vobec nedoslo, ze z jedla sa pribera.

000001010006353900063556011220920652813806528423065287480652923906529265
psycho
 psycho      01.03.2012 - 19:51:54 , level: 3, UP   NEW
to je taky vecny problem, ze ci sa miera nachadza disciplinou alebo slobodou

kto je "mamina", ze vie objektivne najlepsie posudit, ci ma dieta dost?
co ak dieta malo tazky den, a potrebuje dobyt energiu. co ak ma akurat taky stresovy mesiac, a sladke ho ukludnuje a pomaha udrzat pozornost pri uceni.
ovela lepsie ako obmedzovanie samostatnosti, by bolo porozpravat sa s tym dietatom, a najst v com je problem, a nechat dieta pouzit vlastny rozum. prahnutie po sladkom zbytocne vytvora zavislost.

tj, ja proste nemam pocit, ze mi niekto dokaze urcit vyvazeny stav lepsie ako ja sam. a vidim to aj na ludoch - rozhodnutia ktore za nich robil niekto iny, nevedia potom robit sami.

00000101000635390006355601122092065281380652842306528748065292390652926506529286
alisea
 alisea      01.03.2012 - 20:03:00 (modif: 01.03.2012 - 20:10:03), level: 4, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
u mna to bol mix slobody a discipliny. celkovo neviem nejak co mi mama zakazovala ohladne takychto veci, asi nic.skor ma proste vychovavala .vsak aj rozumiem, len hovorim, ja som nikdy neprahla, lebo som ich vzdy mala , len rozumnym sposobom. vsak rodicia predsa komunikuju. a ked nic nebolo po ruke a strasna chut, tak som sla za maminou a vypytala si. a vtedy prisli na rad tie veci ako puding, mrkva s jablkom a podobne .) a fungovalo to :) Nuz, moja mamina asi vedela objektivne posudit, alebo co, pre sladkosti sme komplikacie doma nemali , ani traumu ziadnu nemam, mala som ich dostatok .)

*Light up, light up
As if you have a choice*

0000010100063539000635560112209206528138065284230652874806529239065292650652928606529308
psycho
 psycho      01.03.2012 - 20:17:04 , level: 5, UP   NEW
ktovie ci nemas nejaku inu zavislost z detstva :P

inak trochu ot, ale rodicia komunikuju ma trochu zaraza. ja mam obcas problem odkomunikovat svoj problem z podvedomia do vedomia. a to ani nemam zaruku, ze som to pochopil dobre. vela prikladnych rodicov nezvladne zistenie ze ich dieta je ateista, gay, fajciar, zaskolak. tak sa mi trochu tazko doveruje, ze rodic vie. osobne nechcem svojim detom nieco prikazovat/zakazovat, zasiahnem len ak budu hrozit trvale nasledky. nerad by som im trvale nasledky sposobil na psychike vtlacanim svojich predstav o svete.

000001010006353900063556011220920652813806528423065287480652923906529265065292860652930806529324
alisea
 alisea      01.03.2012 - 20:30:42 (modif: 01.03.2012 - 20:32:11), level: 6, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
samozrejme, je to individualne, to -ci rodic vie .)
a ofc, to by som nerada aj ja veru, tie trvale nasledky na detoch .

*Light up, light up
As if you have a choice*

0000010100063539000635560112209206528138065284230652874806528917
svetielko
 svetielko      01.03.2012 - 16:30:14 (modif: 01.03.2012 - 16:30:37), level: 2, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
k tomu sa netreba stavat tak, ze jeden priklad je dostatocny.
my sme mali odjakziva doma nepreberne mnozstvo sladkosti a slanosti [plnu skrinku] a malo to na mna znicujuci ucinok. ;]
ked clovek zje za den styri horalky, nemoze to dopadnut dobre. ;]

proste, len ten fakt, ze ma dieta neobmedezeny pristup k sladkostiam, sa nestane deterentom toho, aby ich jedlo. k tomu treba este dostatocne vysvetlenie a starostlivost rodicov a ostatnych vychovavatelov.

000001010006353900063556011220920652813806528423065287480652891706528935
psycho
 psycho      01.03.2012 - 16:42:09 , level: 3, UP   NEW
to ze ma neobmedzeny pristup sposobi, ze nebudu pre dieta vzacnostou a zakazanym ovocim
deterent nepotrebujes, ta chut po sladkostiach sa casom sama otupi ako vsetko, co ti nedava skutocnu hodnotu

00000101000635390006355601122092065281380652842306528748065289170652893506528979
NoC
 NoC      01.03.2012 - 17:09:01 , level: 4, UP   NEW
u mňa neobmedzený prístup ku sladkostiam tiež dopadol zle.
:) neobmedzený prístup je rovnaká hovadina ako jedna sladkosť mesačne

mačky treba kŕmiť

00000101000635390006355601122092065281380652842306528748065289170652893506528944
svetielko
 svetielko      01.03.2012 - 16:46:46 , level: 4, UP   NEW
akoze, ja to hovorim z vlastnej skusenosti, nie z nejakej teoretickej roviny.
darmo je mi, ze sa mi chut na sladkosti casom otupila, ked som uz mala ako 15 rocna 90 kil.;]
rozhodne neodporucam zamedzovat pristup k sladkostiam, to som nikde nepovedala. ale hovorim, ze z jedneho prikladu cloveka, ktoremu neobmedzeny pristup k sladkostiam nijako nepohorsil, mozem dat protipriklad seba, ktoremu to pohorsilo.
V prikladoch je to 1:1, ako sa hovori.

0000010100063539000635560112209206528138065284230652874806528917065289350652894406528967
psycho
 psycho      01.03.2012 - 17:02:39 , level: 5, UP   NEW
mozes mat iny metabolizmus, nemuselo to byt zo sladkosti
chut na sladke casto vyplyva z inej nenaplnenej potreby
ale tu rodic neodhali obmedzovanim chticov, to povedie akurat k vacsiemu napatiu a nepohode

000001010006353900063556011220920652813806528423065287480652891706528935065289440652896706531502
svetielko
 svetielko      03.03.2012 - 11:02:45 , level: 6, UP   NEW
dobre, ale teraz si znovu precitaj, co som povedala v prvom prispevku, a zistis, ze si dosiel k tomu istemu tvrdeniu, len si pri tom vystupoval, ako ze mi odporujes:

"proste, len ten fakt, ze ma dieta neobmedezeny pristup k sladkostiam, sa nestane deterentom toho, aby ich jedlo. k tomu treba este dostatocne vysvetlenie a starostlivost rodicov a ostatnych vychovavatelov."

prerozpravam to inymi slovami: "nestaci dat dietatu len neobmedzeny pristup k sladkostiam a ocakavat, ze pochopi same od seba, ze ich nema jest neobmedzene mnozstvo. treba mu to aj vysvetlit, a vychovne ho viest, najlepsie prikladom, k spravnym stravovacim navykom."

nikde o ziadnom obmedzovani nehovorim, ale ty sa k nemu neunavne vracias, akokeby som nieco take niekde v konverzacii s tebou tvrdila.
to sa mi nejak nepaci, to nie vzdy tak ustrnulo konverzujes.;]

00000101000635390006355601122092065281380652842306528748065289170652893506528944065289670653150206531515
psycho
 psycho      03.03.2012 - 11:16:45 , level: 7, UP   NEW
dokelu fakt. som to zle precital, nechapem. sry :]

0000010100063539000635560112209206528138065284230652874806528917065289350652894406528967065315020653151506531523
svetielko
 svetielko      03.03.2012 - 11:25:01 , level: 8, UP   NEW
v pohode.;]

000001010006353900063556011220920652813806528423065287480652891706528935065289440652896706529104
vesnabesna
 vesnabesna      01.03.2012 - 18:23:40 [2K] , level: 6, UP   NEW
tvoja pointa je v poho. ked po niecom tuzis a dlho to potlacas, tak pri najblizsej prilezitosti sa tym nadlavis viac nez je zdrave.

co mne osobne vadi na tychto brejkoch atd. je ze sa tvaria, ze nie su sladkosti. ze je to proste nejaky zdravy napoj akoze plny vitaminov. potom decku samozrejme este vznika narok na dalsiu sladkost...a takto ta pekne marketingovo ojebavaju na komplet celom jedalnicku. na ranajky bebe dobre rano (co su v podstate sladke keksy -co je pri tychto keskikoch vtipne, je to, ze pri kazdej jednej obsahovej zlozke je pisane percento, ktore ta zlozka tvori, okrem cukru, ktory je druhy v poradi), pripadne sladke musli s mliekom - tiez mega zdrave. na desiatu potom brejk alebo nejaky taky akoze zdravy ojeb. a takto mozes pokracovat az do vecere, ladovat sa cukrom a tvarit sa, ze ako zdravo jes (ty alebo tvoje dieta).

neviem, ja osobne si davam cez den radsej normalne jedlo, ktore sa nehra na nic ine ako je a ked si chcem dat sladkost, tak si dam plnotucnu cokosku a pekne hedonisticky si ju uzijem. henyie ojeby su len marketingove hry s ludmi.

00000101000635390006355601122092065281380652842306528748065289170652893506528944065289670652910406529130
psycho
 psycho      01.03.2012 - 18:44:00 [1K] , level: 7, UP   NEW
na tie deti to zda sa funguje. mi to pripada ako keby si vobec nevyberali, ale len skocia na prvu sladku vec z reklamy.

inak mi pripomenulo, vzdy som chcel aby sa na potraviny pisal index umelosti, tj pomer chutovych ingrediencii k zdravim, napr:
1000 - chipsy (glutaman, sol, minimum zdraveho zemiaka)
100 - sprite, cola, sladke mlieko
50 - bujon, sackova polievka, pizza

na takych umelych veciach sa casom otupuje chut, a osobne si ovela lepsie pochutnavam na:
1 cerstve teple pecivo priamo z pekarne
1 rajcina, jablko
1 mlieko

mozno by to tym detom pomohlo zaregistrovat, ze tie velke cisla az tak dobre nechutia :)

0000010100063539000635560112209206528138065284230652874806528917065289350652894406528967065291040652913006529153
vesnabesna
 vesnabesna      01.03.2012 - 18:55:55 [1K] , level: 8, UP   NEW
hej, taketo oznacovanie by bolo super.

mne osobne sa napr. nepaci ani oznacenie bio...ved bio je vlastne normalne bezna vec. oznacovat by sa mali tie ostatne veci - ze aha, takyto postrek, aha, takyto odzub. ale to by sme museli zit asi v inom vesmire :)

000001010006353900063556011220920652813806528423065287480652891706528935065289440652896706529104065291300652915306529273
alisea
 alisea      01.03.2012 - 19:53:50 , level: 9, UP   NEW
toto, po tomto tuzim aj ja.

*Light up, light up
As if you have a choice*

00000101000635390006355601122092065281380652842306528490
mirex
 mirex      01.03.2012 - 13:40:05 , level: 1, UP   NEW
Nedaval by som mu peniaze naviac ani vo forme karty ani v inej.
Radsej by som domov nakupil to co mu chuti a kazdy den mu dal jeden kus v termotasticke aby to vydrzalo v chlade.

Alebo kaslat na to celkovo a radsej nech je a pije nieco jednoduchsie - normalnu desiatu, k nej vodu, a mlieko doma poobede alebo vecer.

Ak ide o 'popularitu', 'modu' tak na to kaslat, alebo to zabezpecit nejako inak (peknou flaskou na vodu a podobne).

00000101000635390006355601122092065281380652842306528430
vesnabesna
 vesnabesna      01.03.2012 - 13:15:10 , level: 1, UP   NEW
kubko tri dni zobronil a potom to vzdal...nezda sa mi, ze by ho to uz teraz nejak trapilo. na ziaciatku bol hajp okolo a teraz ma tie brejky asi hocikto...nic zvlastne. no a on proste nema...radsej mu spravim fajnu desiatu

0000010100063539000635560112209206528138065284230652843006528538
alienka
 alienka      01.03.2012 - 13:59:47 (modif: 01.03.2012 - 14:02:54), level: 2, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
no ved ofcourse, ze dostava Viktor z domu mrte kvalitneho jedla (fajna zemla na desiatu, na olovrant ovocie+nejaka kontrolovana sladkost, ved je v skole od rana 7.30 do 16.15). ja som mu tu kartu zaviedla a ma to aj celkom pozitivne ucinky, kym nezacal chodit do skoly, mlieko by nevypil ani omylom (samozrejme ze si nemyslim, ze sa bez mlieka neda zit), teraz pije tie brejky, ale dost dlho mu vydrzi ten kredit, nabijeme 6 eur, myslim, ze to ma na vyse mesiac, mozno aj dva. a viac ako tri brejky denne si kupit nemoze, tak je to osefovane, ze denny kredit= tri brejky. v podstate sme mu to zaviedli aj preto, aby nezavidel spoluziakom alebo nieco v tom zmysle.
no a tie chokiny, to nie je cokolada, ale to je tiez nejaky napoj z automatu, nepochybujem, ze bude mrte sladky a hnusny:-)

edit: vlastne este rozviniem debatku aj mimo "kauzu brejky". viktor a jeho spoluziaci si relativne casto menia hracky, resp. jeden od druheho kupi za par centov. vezme rano do skoly transformera a poobede sa vrati s inym, alebo mi povie, ze si ho spoluziak od neho kupil. mne to vlastne ani nevadi, su to jeho hracky, nech si s nimi robi viacmenej co chce, len vlastne tapam, ci je moj pohlad na vec OK, resp. ci sa s tym vobec da nieco robit...

000001010006353900063556011220920652813806528423065284300652853806528934
svetielko
 svetielko      01.03.2012 - 16:42:02 , level: 3, UP   NEW
Kamaratov syn v skole vymenil svoju billa knizku na nalepky za PSP od spoluziaka.
Akoze, cisty konec, spoluziak mal pruser jak hovado.;]

000001010006353900063556011220920652813806528423065284300652853806528581
mamaralo
 mamaralo      01.03.2012 - 14:13:57 , level: 3, UP   NEW
podla mna v tomto sa neda ani tak riesit, ze "co je spravne",
skor asi tak, co je spravne podla teba, podla vas, ake hodnoty ste sa rozhodli
dietatu vstepit.. vy za vasu rodinu. Podla mna my ako rodicia by sme mali mat
nejaky postoj. Jasne, veci co su vyslovene skodlive banujeme, v zasade vsak nemozes nikomu
nic nariadit - lebo sa stretavas s roznymi hodnotovymi ramcami v takej velkej skupine akou je trieda - rozne rodiny, rozne hodnoty.
Inak celkom jak tie deti rastu, tak je to stale zlozitejsie a zlozitejsie nemyslis, tie moralne veci? :)

00000101000635390006355601122092065281380652842306528430065285380652858106528765
alienka
 alienka      01.03.2012 - 15:19:15 , level: 4, UP   NEW
hej, je to zloziteee:)
mame zatial ako rodicia velke stastie, bo Viktor je dusou dobrak a je velmi laskavy, vacsinou intuitivne vyciti dobro a zlo, resp. ako pises, vyciti nase rodinne hodnoty:-). ale zas neni uplny tutmak, takze nevyzera to tak, ze by ho mali za tu jeho dobrotu sikanovat.
no len uvidime ako dlho mu to vydrzi a ci nam to neda v puberte vyzrat:)

0000010100063539000635560112209206528138065284230652843006528538065285810652876506529367
bozena
 bozena      01.03.2012 - 20:55:46 , level: 5, UP   NEW
to ma privadza na inu temu, ze v tom 21. storoci je to nejake brutal :)
v 4 bude chciet mobil a v 6 laptop, nie?

000001010006353900063556011220920652813806528423065284300652853806528581065287650652936706529813
alienka
 alienka      02.03.2012 - 09:00:00 , level: 6, UP   NEW
v opacnom poradi:vitovi sme kupili laptop, ale mobil este nema:-)

000001010006353900063556011220920652813806528423065284300652853806528581065287650652936706529389
mamaralo
 mamaralo      01.03.2012 - 21:10:59 , level: 6, UP   NEW
no jasne, druhacky uz maju v pohode bezne..
a potom sedia okolo mobilu na dvore vonku, ked maju behat po preliezkach

00000101000635390006355601122092065281380652842306528430065285380652858106528765065293670652938906529404
bozena
 bozena      01.03.2012 - 21:31:39 , level: 7, UP   NEW
urcite im debili rodicia v 7 mesiacoch nedovolili odomknut ajfon, teraz by boli presytene :PPP

000001010006353900063556011220920652813806528423065284300652853806528561
vesnabesna
 vesnabesna      01.03.2012 - 14:08:29 (modif: 01.03.2012 - 14:10:24), level: 3, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
chapem. proste pohoda, kym nezacali kseftovat s tym :D
mne ten projekt nevonal hlavne kvoli tomu, ze sa mi vobec nezda, ze pitie sladkeho mlieka by bolo nieco, co treba u deti podporovat...je to len sposob, ako tvariac sa, ze ide o nejaku super vec natlacit taketo automaty do skol a este na to aj ziskat podporu a nazvat to mliecny program, ci ako to volaju. na kubkovej skole je este aj hrdy rajo plagat, ze tato skola ma tu cest byt zapojena :D
a potom uz len veselo cashovat na drankajucich deckach.
no ale to je uz, ofkors, moj osobny nazor.

00000101000635390006355601122092065281380652842306528430065285380652856106528936
svetielko
 svetielko      01.03.2012 - 16:43:06 , level: 4, UP   NEW
je to aj moj nazor.
cela kampan za zvysenie odbytu kravskeho mlieka je uplne chora.