cwbe coordinatez:
101
1
102
21923
5591638
5592029
5593173
5593301
5593389

ABSOLUT
KYBERIA
permissions
you: r,
system: public
net: yes

neurons

stats|by_visit|by_K
source
tiamat
K|my_K|given_K
last
commanders
polls

total descendants::12
total children::3
6 ❤️


show[ 2 | 3] flat


Problem je este skor ako v "zverejnovani", a to v tom, ze niektore udaje ma verejna sprava proste chronicky nekonzistentne a ze v nej existuje velmi malo zabudovanych automatickych mechanizmov, ktore by tie data kontrolovali a opravovali (nieco ako controlling vo firmach, ktory dozera o.i. na konzistentnost uctovnictva).

Kym sa vo verejnej sprave nevyriesi toto (teda ciastkove veci ako: stanovenie data ownerov pre skupiny udajov, urcenie single points of truth a zabehnutie feedback loopov v procese zbierania a upravy dat)- tak vystupom bude stale garbage alebo ciastkovy garbage.

Pretoze aj keby sme DNES nastavili standardy zverejnovania a zbierania dat, tak kontinualne budu vznikat nove a nove druhy dat, nove veci, co bude mozne a potrebne sledovat a zverejnovat a kym vo VS nebude niekto, kto bude celoplosne periodicky urcovat: "zbierajte od dnes aj toto a v takejto forme, lebo to potrebujeme na toto", tak to nikto zbierat nebude, resp to budu zbierat vsetci po svojom a vystupom budu zas a znova nekonzistentne udaje.

PRIKLAD: Sledovanie prijmov obyvatelstva a urcovanie poctu ludi v jednotlivych prijmovych skupinach: Kedysi sa stanovili kategorie odstupnovane po 5000 SK. Za najvyssiu kategoriu bolo zvolenych 60 000 a viac.

Inflacia a rast vsak sposobili to, ze cez 60.000 sa teraz uz prehuplo v porovnani s rokom 2000 viac ludi a teraz sa tam mnozia, bez toho ze by bola znama ich distribucia. Vsetci co sa s tymi udajmi stretnu vedia, ze by bolo rozumne, aby statisticky urad vytvorli kategorie 60-80, 80-100 a 100 a viac, ale proste tam nie je nikto, kto mal riadenie takychto zmien na starosti. Resp tam je, ale nerobi si svoju pracu ani zdaleka poriadne.

Myslim si, ze diskusia o udajoch verejnej spravy by mala byt komplexnejsia ako diskusia o zverejnovani. malo by to byt teda nieco ako: ZBER UDAJOV VO VEREJNEJ SPRAVE A ZVEREJNOVANIE KLUCOVYCH UDAJOV.

Toto som chcel rozpravat vcera, ale nedostal som sa k tomu, lebo mi vyprsal cas.

Sam si myslim, ze opportunity costs vyplyvajuce z toho, ze stat sa v dobrej viere rozhoduje na zaklade nekonzistentych udajov su este vyssie ako umyselne "ukradnute" prostriedky.


The best time to plant a tree is twenty years ago. The second best time is now.




00000101000000010000010200021923055916380559202905593173055933010559338905593519
juraj
 juraj      11.10.2010 - 15:40:12 [2K] , level: 1, UP   NEW
Máš pravdu vo všetkom, akurát ja si myslím, že toto treba riešiť paralelne.

Teraz musíme chcieť od VS, aby zverejnila všetky dáta, ktoré má v IS až na dáta, kde je dôvod nezverejniť ich (osobné údaje, utajované informácie).

Preto, lebo je to zo zákona povinná robiť a preto, lebo keď ich do toho nedokopeme, nebude to robiť.

Na kvalitu údajov sa treba zamerať tiež, je to dlhodobejšia záležitosť, ale to nebráni tomu, aby údaje boli zverejňované vždy -- a keď ľudia ten bordel uvidia, aspoň budú tlačiť viac.

Každopádne prístup (viem, že si to tak ani netvrdil, len preistotu explicitne uvediem) "najprv spravme poriadok, potom to dajme von" je určite najhorší možný. Lebo ten poriadok nebude nikdy a údaje tiež nie.

0000010100000001000001020002192305591638055920290559317305593301055933890559351905593663
yelowcap
 yelowcap      11.10.2010 - 17:01:48 (modif: 11.10.2010 - 17:07:38), level: 2, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
Aj ty máš pravdu vo všetkom.
A tiez mas pravdu, ze to treba riesit paralelne (a neoddelene).
Na Hackday som (si) kreslil take infograficke koliecko, kde som sa snazil zachytit podla mna potrebne aktivity - tuto potrebnu paralelnost aktivit (s nejakymi quick wins) som tam nezachytil - rozsirim a potom zavesim.
-
-
-
otazka: Nestartovanie vsetkych tychto aktivit by mal na starosti urad vlady?
Je tam uz v tejto chvili na to niekto full-time dedikovany?

000001010000000100000102000219230559163805592029055931730559330105593389055935190559366305594646
juraj
 juraj      12.10.2010 - 08:49:50 , level: 3, UP   NEW
Neviem, o úrade vlády nemám informácie, to je asi skôr otázka na Zuzanu, každopádne sa obávam, že štartovať to budeme musieť my.

0000010100000001000001020002192305591638055920290559317305593301055933890559351905593552
drakh
 drakh      11.10.2010 - 16:01:15 , level: 2, UP   NEW
ten posledny ustavec 100% suhlas.

When I sleep, I dream too much

00000101000000010000010200021923055916380559202905593173055933010559338905593471
roger
 roger      11.10.2010 - 15:10:01 , level: 1, UP   NEW
pointou panelovej diskusie bolo, ze je dost akutny problem s tou novou legislativou 'plosneho zverejnovania'. to treba hasit najrychlejsie - ci uz na strane poskytovania udajov, ale aj na strane spracovania (tretim sektorom).

0000010100000001000001020002192305591638055920290559317305593301055933890559347105593526
juraj
 juraj      11.10.2010 - 15:43:25 , level: 2, UP   NEW
Pozor, to nie je nová legislatíva. Zákon, ktorý im prikazuje proaktívne zverejňovať údaje z IS platí od roku 2006. To znamená, že už štyri roky by sme nemali od inštitúcií požadovať údaje a oni na to reagovať, ale by nám mali tie údaje aktívne tlačiť.

To, že na to serú je druhá vec, ale tváriť sa, že po nich zrazu chceme niečo nové je veľmi zlý prístup -- oni to majú robiť už štyri roky.

Nová legislatíva bude vo zverejňovaní zmlúv, teda v tom, že ich nebude možné jednoduchou klauzulkou v zmluve "utajiť".

000001010000000100000102000219230559163805592029055931730559330105593389055934710559352605593571
roger
 roger      11.10.2010 - 16:12:23 , level: 3, UP   NEW
ano, to je ale komunikacia smerom k statu - ze to nie je novinka, len treba popracovat na forme.

ale inak bude potrebny intenzivny tlak ako pri novej veci (suvisi aj so zmenou garnitury a tym ze to tak ci tak nefunguje) - hlavne v otazke "odporu" spravcov a dodatavatelov IS.

00000101000000010000010200021923055916380559202905593173055933010559338905593424
Thunder Perfect Mind
 Thunder Perfect Mind      11.10.2010 - 14:34:36 , level: 1, UP   NEW
suhlasim, len v tej euforii netreba zabudnut na to ze stat moze byt aj velmi nebezpecny vlastnik udajov :)

0000010100000001000001020002192305591638055920290559317305593301055933890559342405593439
yelowcap
 yelowcap      11.10.2010 - 14:47:39 (modif: 11.10.2010 - 14:49:05), level: 2, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
true.

niekde na zaciatku celeho procesu zberu udajov je filozoficka dilema, co vsetko chceme, aby stat vlastnil, co vsetko mal prepojene (ci tam proste nema byt niekde chinese wall) a ktori ludia z tych 350 tisic zamestnancov VS maju mat k tomu pristup.

0000010100000001000001020002192305591638055920290559317305593301055933890559342405593428
adam
 adam      11.10.2010 - 14:36:17 , level: 2, UP   NEW
neboj sa, "štát" vie zistiť všetko potrebné aj dnes, keď veľmi chce :)

000001010000000100000102000219230559163805592029055931730559330105593389055934240559342805593528
juraj
 juraj      11.10.2010 - 15:44:36 , level: 3, UP   NEW
Hej, ale je iné, či niečo zistí tak, že sa niekto musí hrabať v horde šanónov alebo či to spraví jeden select.

Ale to je cena za transparentný štát.

Čokoľvek, čo sa týka osobných údajov by samozrejme malo ísť mimo...

000001010000000100000102000219230559163805592029055931730559330105593389055934240559342805593429
Thunder Perfect Mind
 Thunder Perfect Mind      11.10.2010 - 14:37:49 , level: 3, UP   NEW
nebojim, len cim uplnejsie a dostupnejsie su tie udaje tym menej treba chciet.